A Study on Teachers' Acceptance Factors of School Homepage in Elementary Schools

교사들의 학교홈페이지 활용요인에 관한 실증연구

  • Received : 2003.02.28
  • Accepted : 2003.07.16
  • Published : 2003.07.30

Abstract

School homepage has emerged as an indispensable communication channel connecting teachers, school administration, students and parents. To increase the usage level of homepage for educational purposes, teachers need to be active proponents and users, specially in elementary schools. This paper develops the model for explaining the factors affecting the use of homepages from the perspective of teachers. The model, a modified version of technology acceptance model(TAM), includes perceived usefulness, ease of use, playfulness, job-relatedness, subjective norms, self-efficacy, etc. Based on a questionnaire survey from elementary school teachers, a statistical result as well as useful guidelines for promoting school homepages are provided.

학교홈페이지 운영은 학교와 가정의 정보교환을 위한 창구이자 학교교육활동의 한 부분으로 인식되어야 한다. 학교홈페이지의 활성화에 있어 교사의 역할은 어떤 교육주체의 역할보다 중요하다. 초등학교학생들은 아직 가치판단력이 미숙하여 교사의 방향성제시에 따라 많은 영향을 받을 수 있으므로 학교홈페이지 활성화는 교사들의 활용의지에 따라 많이 좌우된다고 할 수 있다. 본 연구에서는 학교홈페이지 활용유무에 따라 교사들이 느끼는 학교홈페이지의 교육활동기여도 차이에 대해 알아보고, 그것에 영향을 미치는 요인의 분석을 통해 학교홈페이지 운영활성화를 위한 시사점을 발견하고자 하였다. 본 연구에서는 학교홈페이지를 신기술로 가정하고 기술수용모형이라는 신기술확산에 관한 이론을 적용하여 초등학교홈페이지의 수용 및 확산요인에 대해 살펴보고자 하였다. 학교홈페이지의 사용 경험에 따른 교육성과에 영향을 미치는 변인으로 지각된 유용성, 지각된 용이성, 이용과정에서의 놀이성, 주관적 규범, 직무관련성, 자기효능감, 운영경험 등을 설정하여 회귀분석을 실시하고 주요 분석결과를 제시하였다.

Keywords