Response Bias and Reliability of Patient Satisfaction Survey

환자만족도 조사의 응답편견과 신뢰도

  • Received : 2003.12.06
  • Accepted : 2003.12.24
  • Published : 2003.12.30

Abstract

Patient satisfaction is now recognized as a outcome indicator of health care quality. The objective of this research was to evaluate a patient satisfaction survey instrument specially applicable to dental care, and to examines the reliability and the effect of response biases on reported satisfaction. The acceptability of satisfaction as a quality indicators was qualified by several measurement problems. The patient questionnaire was administered in four different study samples to examine the consistency of data. Cronbach's alpha was used as the measure of internal consistency. A aquiesent bias was found in the sample of 80(20%) respondents. Response biases affacted level of measured satisfaction. Highly acquiesent respondents were older, less well educated than nonaquiesent subject.

치과의료기관의 질관리를 위한 환자만족도 조사의 측정도구를 개발하고 평가하기 위하여 3회의 설문조사를 실시하였다. 51개소의 치과의료기관이 조사에 참아하였으며, 1017명이 응답하였고, 의료기관의 유형과 자료수집 방법에 따라 5개의 표본 집단으로 분류되었다. 표본 집단과 응답자의 특성에 따른 측정값, 신뢰도, 응답편견의 차이와 효과를 비교하기 위하여 정규성검정, t 검정, 분산분석, 카이스케어 검정, Kruscal-Wallis 검정을 실시하였다. 응답 편견과 균형척도에 의한 신뢰도, 타당도, 척도판별력의 저하효과가 추정되었다. 1. 측정 도구 문제를 평가하기 위한 독립 표본의 신뢰도를 비교한 결과 4개의 표본 집단의 내적 일관성의 신뢰도는 비슷한 수준을 보이고 있다. 2. 두 항목의 균형 척도에 대한 긍정 응답 편견률은 20%이며, 교육 수준에 따라 유의한 차이가 나타났다(P<0.05). 3. 환자 관점의 질 평가 척도의 측정값은 독립 표본 사이에 유의한 차이가 나타나지 않았으며, 연령에 따라 20대와 60대 사이에 유의한 차이가 나타나고 있다(P<0.01). 4. Likert 5점 척도로 구성된 총화평정척도의 평균은 4.16으로 좌측으로 편이되고 중앙값에 집중된 높은 첨도의 분포를 보였다. 5. 하위척도 사이의 평균차, 삼사분위값 대 일사분위값의 평균차가 95%의 신뢰구간에 포함되어 측정도구의 판별력은 매우 낮았다.

Keywords