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소형 커나드 항공기의 가로안정성 향상에 관한 연구

A Study on the Lateral Stability Improvement of a Small Canard Aircraft

  • 황명신 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 김영철 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 은희봉 (한국항공대학교 항공운항학과) ;
  • 박욱제 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 최원종 (한국항공대학교 항공재료공학과) ;
  • 성기정 (한국항공우주연구원 소형기연구그룹)
  • 발행 : 2003.08.01

초록

본 논문에서는 소형 커나드 항공기인 Velocity-173의 가로안정성을 향상시키기 위한 방법에 대하여 연구하였다. Velocity-173의 세로안정성은 매우 우수한 반면, 가로안정성은 상대적으로 나쁘다. 가로안정성을 향상시키기 위해 수직미익의 면적을 증가시키는 작은 패널을 설계 및 제작하였다. 패널 설계 과정에서 AAA를 이용하여 패널 부착으로 인한 가로안정성의 변화를 예측하였다. 패널 부착 효과를 검증하기 위해 비행시험이 수행되었다. 또한, 비행시험 데이터로부터 안정/조종 미계수를 추출하기 위하여 최대공산추정법을 이용하였다. 본 연구를 통해 수직미익 아래에 부착된 패널의 효과를 확인할 수 있었다.

This paper presents a method to improve lateral stability of a four-seat canard aircraft, Velocity-173. Longitudinal stability of Velocity-173 is rather good, but lateral stability is relatively poor. A small panel which increases the area of vertical tail is designed and manufactured. In a design process, AAA(Advanced Aircraft Analysis) is used to predict the change in stability. Flight test is performed to validate the effect of a small panel attached under the vertical panel. Maximum likelihood estimation method is used to extract lateral controllability / stability derivatives from flight test data. This work validates the effect of a small panel attached under the vertical tail.

키워드

참고문헌

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