Review of Consultation Requirements Under Military Air Base Law

군용 항공기지법상의 협의제도에 대한 법적고찰

  • 이관형 (공군본부 항공작전법 연구위원회)
  • Published : 2003.12.30

Abstract

Current Military Airbase Law, in an effort to promote safety of military aircraft and security of military airbase, requires an administrative agency or its empowered branch to consult with the Secretary of Defense or the commander of the airbase before they issue a certain administrative approval or decision related to the installation. Although this consultation process purports itself in simplifying what can be an protracted administrative procedure, and in unifying objectives of the military and the administrative services, such procedural requirement is vulnerable inevitability of various legal problems whenever there is a conflict of interests among civil, military, government services. Nor is there sufficient studies done by academian in the area of bureaucratic issues of administrative resolution, and certainly not in the area of the military consultation procedure. This article, with such reality in mind attempts to constructively examine 1) when a consultation application is submitted, whether the discretionary power of the commander of the affected airbase is acknowledged at the outset; 2) if the content of the consultation is deemed unlawful, whether a civilian can institute an administrative lawsuit against it; 3) problems about the subject matters of the consultation requirement within the framework of military airbase law; 4) whether the issuing administrative agency must abide by and issue approval or decision in accordance with the opinion proposed by the said commander; 5) the legal problems of the remedial measure such as an order of removal, appellate review, notion to challenge authority, and etc. in cases such as administrative agency ignoring the commanders proposal or issuing final approval or decision that is inconsistent with what was consulted and agreed upon between both parties.

현행 군용항공기지법은 군용항공기의 비행안전과 군용항공기지를 보호하기 위하여 사인의 일정한 행위에 대한 관계행정청의 기타 처분시 사전에 국방부장관 또는 관할부대장과 협의를 거치도록 규정하고 있다. 이러한 협의 절차는 행정절차를 간소화하고, 행정업무처리에 있어서 행정기관사이의 의사통일을 도모한다는 점에서 그 제도적 의의가 있으나, 민 관 군의 이해관계가 대립되는 경우 많은 법적 문제점이 발생된다. 그러나, 이러한 군사협의에 대하여서는 물론이고 행정처분 과정에서 이루어지는 협의에 관해서 학계의 연구가 충분치 못한 상황이다. 본 논문은 이러한 관점에서 협의의견 제출시 관할부대장등에게 재량이 인정되는 지 여부, 협의의견 자체가 위법한 경우 민원인이 이에 대하여 행정쟁송으로 다툴 수 있는 여부, 군용항공기지법상의 협의대상에 관한 몇 가지 문제점, 행정청은 행정처분시 관할부대장등과 협의절차를 거치지 않거나 관할부대장등의 협의의견과 다른 행정처분을 한 경우 그 처분의 효력여하, 이러한 협의의무등을 위반한 행정처분을 시정하는 방법으로서 제거명령 항고소송 권한쟁의심판등에 관한 법적 문제점등을 해결해 보고자 노력하였다.

Keywords