DOI QR코드

DOI QR Code

디지털도서관의 지식펌프형 지식관리에 관한 연구

A Study on Knowledge-Pump-Type Knowledge Management in Digital Libraries

  • 발행 : 2003.12.30

초록

본 연구는 다양한 유형의 지식을 제공할 수 있는 통합된 지식체계의 구축을 위해 확장된 도서관의 개념으로 접근한 디지털도서관의 통합형 지식관리 방안을 제시하고, 이를 위한 기본적인 프레임워크를 지식펌프형 지식관리 모형으로 구현하였다. 아울러 구현된 모형을 토대로 한 복수사례분석을 통해 디지털도서관의 지식관리 수준을 평가하고 활성화 방안을 제시하였다. 지식펌프는 지식의 적극적인 획득과 배포라는 디지털도서관의 이상적인 역할을 구현한 것이며, 정보기술의 기능적 적용에 머물러 있던 디지털도서관이 지식관리를 통해 그 영역 및 역할을 확장해 나갈 수 있는 논리적 근거와 확장방향은 물론. 실천방법을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.

This study introduces the integration-style knowledge management of digital libraries in extended library concept, for integrated knowledge system which can provide various types of knowledge, and presents the knowledge-rump-type knowledge management model. By applying the model to the cases of several institutions, the processes and levels of extension are analyzed, and the important tasks for activating knowledge management are suggested. The knowledge pump embodies ideal roles of the digital libraries that activate the acquisition and distribution of knowledge. It is significant that the digital libraries, which used to remain as a simple application of information technology, not only present logical basis and way for extending their roles and areas, but also explain the implementation methodologies.

키워드

참고문헌

  1. 김영걸. 1998. 지식관리시스템 (KMS)의 아키텍처 및 구현 전략. 한국정보처리학회지. 5(6): 3-9.
  2. 노정란, 이건창. 2002. 국내 공기업의 지식경영시스템 구축 사례연구: 한국자산관리공사의 K-Wings를 중심으로. 한국문헌정보학회지. 36(2): 243-264.
  3. 정영미. 1997. 지식구조론. 서울: 한국도서관협회.
  4. 최희윤. 2002. 디지털도서관과 지식관리시스템의 비교 분석을 통한 지식관리 통합모형 구현. 정보관리학회지. 46(4): 113-135.
  5. Alvesson, Mats and Dan Karreman. 2001. "Odd Couple: Making Sense of the Curious Concept of Knowledge Management." Journal of Management Studies. 38(7): 995-1018. https://doi.org/10.1111/1467-6486.00269
  6. Borghoff, Uwe. M. and Remo Pareschi. 1998. Information Technology for Knowledge Management: Introduction. Borghoff, Uwe M. and Remo Pareschi (Eds.). New York: Springer Verlag.
  7. Choo, Chun Wei. 2000. "Working with Knowledge: How Information Professionals Help Organizations Manage What They Know." Library Management. 21(8): 395-403. https://doi.org/10.1108/01435120010342770
  8. De Long, D. W., Thomas H. Davenport, and Michael C. Beers. 1997. Research Note: What Is a Knowledge Management Project?. New York: Ernst & Young LLP.
  9. Glance, Natalie. Damian Arregui, and Manfred Dardenne. 1998. "Knowledge Pump: Supporting the Flow and Use of Knowledge." Information Technology for Knowledge Management. Borghoff, Uwe M. and Remo Pareschi (Eds.). New York: Springer Verlag. 35-51.
  10. Hansen, Morten T., Nitin Nohria, and Thomas Tierney. 1999. "What's Your Strategy for Managing Knowledge?." Har-vard Business Review, March: 106-116.
  11. Jordan. J., and P. Jones. 1997. "Assessing Your Company's Knowledge Management Style." Long Range Planning, 30(3): 392-398. https://doi.org/10.1016/S0024-6301(97)90254-5
  12. Nonaka, I., and N. Konno. 1998. "The Concept of 'Ba': Building a Foundation forKnowledge Creation." California Management Review. 40(3): 40-54. https://doi.org/10.2307/41165942
  13. Owen, John Mackenzie. 1997. "Knowledge Management: Options for Special Libraries." International Summer School on the Digital Library 1997. Amsterdam: Tilburg Innovation Centre for Electronic Resources.
  14. Ruggles, R. L. 1998. "The State of the Notion: Knowledge Management in Practice." Californian Management Review. 40(3): 80-89. https://doi.org/10.2307/41165944
  15. Saffady, William. 2000. "Knowledge Management: An Overview." The Information Management Journal. July 2000: 4-8.
  16. Swan, J., S. Newell, and M. Robertson. 2000. "Limits of IT-driven Knowledge Management for Interactive Innovation Pro-cesses: Towards a Community-based Approach." In Pro-ceedings of 33rd HICSS.