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Study on Flexible Airfoil in Low Reynolds Number Flow Field

저 레이놀즈 수 유동장에서의 유연 익형에 대한 연구


Abstract

In the study, aeroelastic behaviors and aerodynamic performances of flexible airfoil in low Reynolds number environment are evaluated. To facilitate the present study, flexible airfoil in modeled through attaching massless membrane in portion of the upper CLARK-Y airfoil surface, which is often proposed low Reynolds number airfoil. The behavior of membrane in governed by aerodynamic forces and membrane equilibrium equation. Nondimensional parameter deducted by nondimensionalizing the membrane equilibrium equation, which represents the interaction between fluid and membrane has a great influence on membrane aeroelastic behavior. Changing the starting point of the membrane is conducted on aerodynamic performances. As a result, the value of nondimensional parameter should almost linearly increase according to moving the starting point of the membrane surface toward the trailing edge.

본 연구에서는 저 레이놀즈 수 유동장에서 유연 익형의 공탄성적 거동과 공기 역학적 성능이 평가되었다. 유연 익형은 비정상 유동장에서 저 레이놀즈 수 익형으로 흔히 사용되는 CLARK-Y 익형 윗면의 일정부분에 질량이 없는 박막을 장착하여 모델링 하였다. 박막의 거동은 공기역학적 힘과 박막의 평형 방정식에 의해 지배되며 평형 방정식의 무차원화로부터 유동과 박막간의 상호작용을 나타내는 무차원 변수가 도출되며 이 무처원 변수가 박막의 거동에 큰 영향을 미친다. 박막의 분포를 익형 윗면의 지정된 지점에서부터 뒷전까지 분포시키되 지정된 박막 분포의 시작점을 변화시켜가며 각 박막 분포에서 박막의 공탄성적 거동을 지배하는 무차원 변수에 대해 공기역학적 성능의 최적화를 수행하였다. 그 결과 박막 분포의 시작점이 뒷전으로 이동할수록 무차원 변수는 거의 선형적으로 증가해야함을 알 수 있었다.

Keywords

References

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