
 

eastasia.at 
Vol. 2, No. 1, July 2003 
ISSN 1684-629X   

 
Media Reform in South Korea and Taiwan:  
Progress and Obstacles 
 
Christian Schafferer 
 
Freedom of the press undoubtedly is one of the pillows of a modern 
democratic state. Economic and political pressures are often cited as 
the prime obstacles to a free media environment. With democratisation 
these negative factors are believed to be minimised to such an extent 
that media outlets reflect the opinion of the majority of people. 
However, even in countries that are generally considered democratic 
there seems to be a discrepancy between the ideal situation and 
reality. Silvio Berlusconi’s media and money driven campaign to wipe 
out anything that has to do with a free and fair media environment in 
Italy is a good example here. His counterpart Thaksin Shinawatra 
follows his steps closely in Thailand, one of  South East Asia’s new 
democracies. While the situation in these two nation-states can be 
described as going from bad to worse, things seem to be different in 
East Asia. Over the last two decades, South Korea and Taiwan 
emerged as the region’s most vibrant democracies. Both countries 
officially abandoned authoritarianism in 1987. The number of 
newspapers and magazines increased significantly in the following 
years. New radio and television stations went into operation. 
International organisations, such as Freedom House, consider the 
media in these countries to be “free.” Nevertheless, civil groups and 
political leaders would like to see some reforms that would eventually 
lead to an even freer media environment. 
 
South Korea  

June 1987 was a turning point in South Korea’s political development: 
Over a million people took part in the “grand peace march” of June 26 
forcing the Chun regime to accept an 8-point democratisation package, 
which also called for active promotion of press freedom, that is total 
autonomy of Korea’s media from state interference. Meeting the 
requests of a powerful opposition movement, the government began to 
refrain from direct political interference and subsequent media policies 
led to a liberalisation and deregulation of Korea’s media. Despite these 
efforts pro-democracy activists demanded further reforms in response 
to several harmful changes in Korea’s media environment. Seoul 
National University professor Seung-Mock Yang says that there have 

7



been three major trends in the 1990s leading to a less free media in 
Korea and causing concerns among progressive intellectuals:  

First, political institutions that controlled the media during the period of 
military dictatorship have been rapidly replaced by capital. Although 
the media had been freed from government intervention, in many ways 
it still bore the imprint of the authoritarian era: concentrated ownership, 
an opaque style of management, and association with vested interests 
that stood to lose from political reforms urged by progressives. 
Consequently, the slogan of the press reform movement shifted from 
“freedom from the government” to “freedom from proprietors.”  

Second, the global trend of media-centred election campaigning has 
also reached South Korea. Although the usage of mass media by 
political parties and candidates is severely restricted during the 
election campaign period, mass media itself has turned out to play a 
decisive role in determining election outcomes. This political media 
warfare is entirely controlled by South Korea’s largest daily 
newspapers: the Chosun Ilbo, Joong An Ilbo and the Dong-a Ilbo. 
These three media outlets mainly represent conservative interests. 
Korean media experts and other intellectuals refer to them as the 
“unelected power.”  

Third, the liberalisation of the Korean media let to a sharp decline in 
quality due to severe market competition. Media experts and civil 
groups have frequently criticised the Korean media for its 
sensationalism and commercialism. Various movements such as the 
1993 “turn off your TV” initiative have been the consequences.  

When Kim Dae-Jung was elected president in 1997, Korea not only 
entered a new stage in its democratisation process (since it was for the 
first time that an opposition candidate had been elected president) but 
also entered a new era of media reform. The amendment of the 
Broadcasting Act at the beginning of 2000 was widely considered a 
significant step towards a freer media environment. The amendments 
drastically reduced the government’s direct influence on Korea’s 
broadcasting media. The media reform movement, led by progressive 
civic groups and journalists’ associations, saw in the newspaper 
monopoly (about 65 percent) of the big three dailies a major threat to a 
free media environment and asked the government to address this 
issue. Supporters of the movement argued that the three dailies 
gained their market position due to unfair business practises, and that 
a monopolisation of the print media is counterproductive to the 
establishment of a free Korean media environment. Kim Dae-Jung’s 
government noticed that the only meaningful way to reduce the 
influence of the “Big Three” was to ask the Fair Trade Commission 

8



(FTC) and the National Tax Service (NTS) to look into the financial 
transactions of Korea’s media outlets. In June 2001, these government 
agencies released the findings of their investigations. The owners and 
executives of the Three Big were subsequently detained and indicted 
for tax evasion and embezzlement. The government’s tax audit 
strategy widened the gap between the progressive and conservative 
camps. The first saw in the tax audit the first step towards a less 
corrupt and politically controlled media; the latter considered the 
governments strategy as a politically motivated crackdown.  

Taiwan 
 
Liberalisation brought about a sharp increase in the number of media 
outlets and increased competition to such an extent that the quality of 
Taiwan’s media reporting could be described as going from bad to 
worse. Although media observers have criticised Taiwan’s media for its 
sensationalism and commercialism, Taiwan’s media has so far failed 
to be self-critical and to set guidelines for its media industry. The 
absurdity and primitiveness of Taiwan’s media industry can be best 
illustrated by referring to two cases that made headlines and big profits 
in Taiwan. The first case happened in 1997, when Pai Hsiao-yen, the 
only child of popular TV host and actress Pai Ping-ping, was 
kidnapped. The kidnappers demanded a US$ 5 million ransom. Pai 
Ping-ping was informed about the drop-off location. However, the 
kidnappers did not show up, since Pai Ping-ping had been followed by 
local media. She obviously thought to be in the midst of producing 
another episode of her rather absurd soap opera, and by doing so 
endangering the life of her daughter. Although several drop-off 
locations were subsequently made known to Pai, the kidnappers never 
showed up. They were probably aware of the presence of media 
reporters. At the end of April that year, Pai Hsiao-yen’s body was 
finally found in a ditch. The whole case became a real Taiwan-style 
soap opera, when one of the three kidnappers was surrounded by 
police and he ended up singing the children’s song “Two Tigers” with a 
TV anchorman. A more recent case is a weekly magazine’s free VCD 
featuring a popular politician while having sex with her lover. The 
magazine thought it to be a marvelous idea to install secretly a 
wireless camera in the politician’s apartment and let the public see 
what politicians do in their free time. Taiwan is a democracy after all. 
This is press freedom in action. One of Taiwan’s once most respected 
weekly magazine, the Journalist, thought it to be worthwhile claiming 
that the incumbent vice-president had made a phone call to the 
magazine gossiping that the president had had an extramarital affair. 
The court found that the opposite was true.  

The irresponsibility and sensationalism of Taiwan’s media could also 

9



be seen during the outbreak of the Chinese pneumonia (SARS), when 
newspapers frequently reported about SARS cases in companies, 
residential areas and public buildings. It was proved later that the 
reports were faked by journalists causing severe damage to 
businesses and problems to individuals. The quality of the media was 
one of the prime concerns of the Government Information Office when 
its director announced plans to set up a media review committee that 
would evaluate the content of media reports and publish the results 
periodically. The opposition and the media industry claimed that the 
government’s plans would mean censorship. As a matter of fact the 
agency’s proposal never mentioned any sanctions or other regulatory 
measures if media outlets failed to comply with certain standards. The 
proposed committee should have been a watchdog only. Numerous 
debates followed. The media industry carefully misled the public into 
believing that the proposed committee would de-facto be a media 
control institution exercising the right of censor. The president finally 
intervened by saying that Taiwan would need a media watchdog to 
ensure the quality of media reports, but that such an institution should 
not be under the control of the government. It will, however, be difficult 
to set up such a privately funded watchdog organization. Thus, no 
quality control in sight.  

Incumbent president Chen Shui-bian of the Democratic Progressive 
Party has since his inauguration in Mai 2000 focused on a media 
reform. But his major concern has always been the media’s 
independence from politics rather than its quality. Maybe he noticed 
that the first would be easier to achieve than the latter. Several 
organizations, such as the Democratic Cable Television Alliance, often 
complained, however, that the reform process was too slow. At the 
beginning of this year, the ruling party made public its draft of several 
amendments to Taiwan’s media laws. The new laws should prevent 
public and party officials from holding positions in TV and radio 
stations. Moreover, it should also make it illegal for them to own shares 
of any company related to Taiwan’s broadcasting media. According to 
government statistics, more than sixty leading parliamentarians and 
chief executives of local governments have senior management 
positions in either radio or television stations. All parties would be 
affected by the new laws. To show its sincerity, the ruling party 
demanded its members to either resign from positions held in Taiwan’s 
broadcasting media or quit their job as legislators. The reform 
proposed by the ruling party was supported by the opposition and 
several public officials decided to give up management positions in the 
media industry. The amendments can be seen as a positive 
development in Taiwan’s media industry—maybe the only one in 
recent years.  

10



The media reform in Taiwan differs from the South Korean one in 
several ways:  

a)       There is no united and strong enough media reform movement 
to cause changes in Taiwan’s media industry. While in South Korea 
the media reform movement has been supported by various types of 
organizations including such run by journalists, the movement has 
been highly segmented and not supported by the public because 
people in general do not think that Taiwan’s media industry lacks 
professionalism and standards.  

b)       President Kim of South Korea targeted the country’s largest 
newspapers in an attempt to minimize their influence on Korean 
politics. In Taiwan, the role of politicians in the media industry was 
questioned and subsequently became the target of a media reform 
there.  

c)       A consensus was found between the ruling party and the 
opposition on amendments to Taiwan’s media laws; whereas in South 
Korea the media reform widened the gap between the progressive and 
the conservative camps.  

In both countries a similar problem occurred in the reform process, the 
government was confronted with the rather awkward situation that 
conservative groups saw in the government’s attempts a violation of 
press freedom. This poses the question whether governments in newly 
democratized countries have no choice but let media be controlled by 
market forces only.     

 
Christian Schafferer is an assistant professor in the Department of 
International Trade at the Overseas Chinese Institute of Technology. 

  

© 2003 by Austrian Association of East Asian Studies 
 

11




