A Development of Rail-Transport Operation Control for High-Speed Railway under Rainfall

고속철도의 안전운행을 위한 강우시 열차운전규제기준의 제안

  • 신민호 (한국철도기술연구원 기술조성실) ;
  • 홍만용 (철도청 시설본부) ;
  • 이성혁 (한국철도기술연구원 궤도노반연구팀) ;
  • 김현기 (한국철도기술연구원 궤도노반연구팀) ;
  • 김정기 (한국철도기술연구원 궤도노반연구팀)
  • Published : 2003.06.30

Abstract

Korea High-Speed Railway has various safety systems to secure safe and stable transportation and makes assurance doubly sure to minimize casualty and property damage caused by natural disasters. But, there is no regulation that reflects domestic railway line, climate, topographical and geological characteristic in introducing the foreign regulations yet. Therefore, it is necessary for us to modify a regulation which is suitable to domestic high-speed railway. In this study, it is possible to establish more reasonable boundary rainfall by grasping and improving the troubles with existing boundary rainfall that is scheduled to be utilized for high-speed rail-transport operation control under rainfall. Also, it is possible to insure the safety of train by four steps such as 'normal operation', 'warning issue', 'train speed control' and 'train stop' using the established boundary rainfall. It will go far toward minimizing the occurrence of natural disasters.

건설중인 경부고속철도에서는 열차의 운행안전을 확보하기 위하여 다양한 안정시스템을 채택하고 있어 예기치 못한 재해발생으로 인한 인적 물적 피해의 최소화에 만전을 기하고 있으나, 국외규정이 도입되는 과정에서 국내 선로, 기후, 지형 지질학적 특성을 반영한 국내규정으로는 정립되어 있지 않은 현실이다. 따라서, 본 연구에서는 강우시 고속철도의 안전한 운행을 위해 현재 설정되어 운용 예정인 강우시 운전규제를 위한 경계우량의 문제점을 파악하고 보완함으로써 보다 합리적인 경계우량의 재설정이 가능하였다. 또한, 이를 이용하여 CTC 등의 중앙통제기구에서 정상운행 경계발령 열차속도규제 운전정지의 4단계로 강우상황에 따라 열차의 안전을 명확하게 확보할 수 있을 것이며, 자연재해 발생 최소화에 기여할 수 있을 것이라 판단된다.

Keywords

References

  1. ‘철도시설물안정성강화기술개발’ 연구보고서, 건교부 건설교통기술혁신사업, 2002.9
  2. '강우시 선로 및 사면방재를 위한 강우자동경보장치개발' 연구보고서, 한국철도기술연구원 기업공동연구, 2002.11 예정
  3. ‘경부고속열차의 안전성 확보대책’, 건교부, 2000
  4. ‘Risk Assessment and Risk Communication in Civil Engineering’, CIB Report, Publication 259, 2001. 3
  5. ‘降雨に關する運轉規制等要領(在來線)解說(平成2년 5月)’, JR東日本