Analysis of Middle School-Science Parts among the Products of Nation-Wide Science Exhibition

과학전람회 작품 중 중학교 과학분야의 분석

  • Huh, Hong-Wook (Pusan National University, Dept. of Biology Education) ;
  • Shon, Su-Ock (Pusan National University, Dept. of Biology Education) ;
  • Huh, Man-Kyu (Dongeui University, Dept. of Molecular Biology)
  • 허흥욱 (부산대학교 사범대학 생물교육과) ;
  • 손수옥 (부산대학교 사범대학 생물교육과) ;
  • 허만규 (동의대학교 자연과학대학 분자생물학과)
  • Published : 2003.04.30

Abstract

The study is to analyze the middle school-science parts among the products of nation-wide science exhibition for eleven years recently and the results of compared to the content of science-textbooks of middle school. The number of observation in the student parts among the products of nation-wide science exhibition was the highest in all methods studied, whereas, most teachers surveyed experiments in their products. The mean Shannon's diversity index (DI) was same trend for students and teachers. There was a non-significant difference of the methods in students and teacher groups according to years and the association between students and teachers were closely connected with methods. The correlation between the content of students' products and texts of middle-school was highly positive for earth science, chemistry, and biology, whereas physics showed negative correlation.

Keywords

References

  1. 강영희 외 12인(1998). 중학교 과학 1. 두산동아
  2. 강영희 외 12인(1998). 중학교 과학 2. 두산동아
  3. 강영희 외 12인(1998). 중학교 과학 3. 두산동아
  4. 과학관지 편집위원회(1995). 과학관지. 선명문화사
  5. 과학관 연보 편집위원회(1998). 과학관 연보. 선명문화사
  6. 권재술 외 8인(1998). 중학교 과학 1. 한샘출판(주)
  7. 권재술 외 8인(1998). 중학교 과학 2. 한샘출판(주)
  8. 권재술 외 8인(1998). 중학교 과학 3. 한샘출판(주)
  9. 과학관지 편집위원회(1993). 과학관지. 선명문화사
  10. 김시중 외 13인(1997). 중학교 과학 1. 금성교과서(주)
  11. 김시중 외 13인(1998). 중학교 과학 2. 금성교과서(주)
  12. 김시중 외 13인(1997). 중학교 과학 3. 금성교과서(주)
  13. 김효남(1995). 미국 아리조나지역 과학 . 기술 전람회의 국민학교 부문 분석. 한국과학교육학회지, 15(2), 158-163
  14. 나경희(1986). 전국 과학 전람회 생물 분야 출품작 분석적 연구. 이화여자대학교 석사학위 논문
  15. 박승재, 권성기, 김명환, 김영민, 김익균, 김진만, 박종원, 송진웅, 이무, 장병기, 정병훈(2000). 물리 교육학 연구 -이론과 동향-. 교육과학사
  16. 심규철, 이현욱, 소금현, 장남기(1999). 국제올림피아드 실험 문제 분석 및 한국 생물영재들을 위한 실험 교육에 대한 연구. 한국생물교육학회지, 27(1), 83-95
  17. 송인명 외 7인(1998). 중학교 과학 1. (주)교학사
  18. 송인명 외 7인(1998). 중학교 과학 2. (주)교학사
  19. 송인명 외 7인(1998). 중학교 과학 3. (주)교학사
  20. 양홍준, 오성숙(2000). 중학교 과학 교과서에서 생물 탐구 활동의 주제와 내용 분석. 한국생물교육학회지, 28, 209-221
  21. 우규환 외 7인(1998). 중학교 과학 1. (주)천재교육
  22. 우규환 외 7인(1998). 중학교 과학 2. (주)천재교육
  23. 우규환 외 7인(1998). 중학교 과학 3. (주)천재교육
  24. 유광종(1994). 전국 과학 전람회에 관한 연구. 공주대학교 석사 학위 논문
  25. 이범홍(1998). 과학과 일반선택과정: 생활과 과학. 부산과학, 5, 27-34
  26. 정완호, 권재술, 정진우, 김효남, 최병순, 허명(1997). 과학과 수업모형. 교육과학사
  27. 천태오(1996). 경상북도 과학 전람회 생물 부문 출품작에 대한 분석. 경북대학교 석사학위 논문
  28. 최도성, 한효의 (2001). 현행 전국과학 전람회의 실태 및 개선 방안에 관한 연구. 초등과학교육, 20(1), 59-74
  29. 허만규, 허홍욱(2001/09). 과학 전람회 작품 중 생물분야의 분석. 한국생물교육학회지, 29(3), 272-280
  30. 허용구(1977). 과학 전람회에 대한 소고-화학 분야를 중심으로- 고려대학교 석사학위 논문
  31. Bowman, K. D., Hutcheson, K., Odum, E. P., & Shenton, L. R.(1971). Coments on the distribution of indices of diversity. Stat. Ecol, 3, 315-359
  32. King, L. M., and Schaal, B. A.(1989). Ribosomal DNA variation and distribution of Rudbeckia missouriensis. Evolution, 42, 1117-1119
  33. SAS Institute Inc.(2000). SAS/STAT Users Guide, Ver. 6, 4th eds., Vol 1. SAS Institute. Cary
  34. Zar, J. H.(1984). Biostatical Analysis. 2nd. Prentice-Hall, Inc., New Jersey