화학 개념 학습에서 역할놀이 비유 활동의 효과

The Influences of Role-Playing Analogy in Chemistry concept Learning

  • 발행 : 2003.06.30

초록

이 연구에서는 역할놀이 비유 활동의 효과를 학생들의 개념 이해도, 개념 응용력, 학습 동기 측면에서 조사하였다. 서울시의 남녀공학 중학교에서 1학년 4학급을 선정하여 처치 집단과 통제 집단에 무선배치하고 '분자의 운동'에 대하여 4차시 동안 수업을 시시하였다. 처치 집단은 역할놀이 비유 수업을 실시하고 통제 집단은 전통적 수업을 실시하였다. 분석 결과, 개념 이해, 개념 응용의 파지, 그리고 학습 동기 중 자신감에서 처치 집단의 점수가 통제 집단에 비해 유의미하게 높았다. 또한, 개념 응용과 학습 동기 중 주의집중 및 관련성 영역에서 수업 처치와 성의 상호작용 효과가 있었다. 개념 응용력 검사의 경우 처치 집단의 남학생과 여학생 모두 통계 집단의 학생들보다 유의미하게 높은 점수를 받았다. 주의집중 및 관련성 검사에서는 처치 집단의 남학생들이 통제 집단의 남학생들 보다 유의미하게 높은 점수를 받았다. 이에 대한 교육학적 함의를 논의 하였다.

This study investigated the influences of role-playing analogy upon students' scientific conceptual understandings, application abilities, retentions of conception and application, and learning motivation. Four classes of 7th grade at a middle school in Seoul were assigned to control and treatment groups, and taught about 'motion of molecules' for 4 class hours. For the Treatment group, role-playing analogy instruction was used. The traditional instruction was used for the control group. Data analysis indicated that the scores of the treatment group were significantly higher than those of the control group in the tests on the conception, the retention of application, and the confidence. In the tests of the application, attention, and relevance, there were significant interactions between instruction and student' gender. Both female and male students in the treatment group scored significantly higher than those in the control group in the application test. In the case of attention and relevance tests, male students in the treatment group scored significantly higher than those in the control group. Educational implications are discussed.

키워드

참고문헌

  1. 강석진과 노태희 (2000). 토론 과정에서의 사회적 합의 형성을 강조한 개념 학습 전략의 효과. 한국과학교육학회지, 20(2), 250-261
  2. 강석진, 한수진, 노태희(2002). 과학 개념 학습에서 협동적 소집단 토론의 효과. 한국과학교육학회지, 22(1), 93-101
  3. 교육부(1997), 과학과 교육과정 . 서울: 대한교과서 주식회사
  4. 권혁순, 노태희 (2001), 다중 비유를 사용한 수업이 개념이해 및 학습 동기에 미치는 효과. 대한화학회지. 45(2), 177-182
  5. 노태희, 권혁순, 이선욱(1997). 중학교 과학 수업에서 비유물을 체계적으로 사용한 수업의 효과. 한국과학교육학회지. 17(3), 323-332
  6. 이선영 (1997 ). 초.중.고.대학생들의 집단간 학습유형 차이에 관한 연구. 서울대학교 석사학위 논문
  7. 현동걸 (1998). 오개념 교정을 위한 과학비유탐구놀이학습의 도입에 관한 연구-물질과 열의 개념을 중심으로. 제주대학교 논문집, 27, 239-284
  8. Cherif, A. H. & Somervill, C. H.(1995), Maximizing learning: using roleplaying in the classroom, The American Biology Teacher, 57(1), 28-33 https://doi.org/10.2307/4449909
  9. Clement, J,(1993), Using bridging analogies and anchoring intuitions to deal with students' preconceptions in physics. Journal of Research in Science Teaching, 30(10), 1241-1257 https://doi.org/10.1002/tea.3660301007
  10. Dagher, Z. R.(1994). Does the use of analogies contribute to conceptual change, Science Education, 78(6), 601-614 https://doi.org/10.1002/sce.3730780605
  11. Duit, R,(1991). On the role of analogies and metaphors in learning science, Science Education, 75(6), 649-672 https://doi.org/10.1002/sce.3730750606
  12. Friedel, A. W., Gabel, D. L., & Samuel, J.(1990). Using analogs for chemistry problem solving: does it increase understanding? School Science and Mathematics, 90(8), 674-682 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1990.tb12046.x
  13. Gabel, D. L, & Samuel, K. V.(1986). High school students' ability to solve molarity problems and their analog counterparts. Journal of Research in Science Teaching, 23(2), 165-176 https://doi.org/10.1002/tea.3660230207
  14. Hair, J. F., Anderson, R E., Tatham, R. L., & Black, W. C.(1995). Multivariate data analysis. Englewood Cliffs: Prentice-Hall
  15. Hall, R.(1982). The Classroom Climate: a chilly one for women? Project on the status of women
  16. Harrison, A. G. & Treagust D. F.(1993). Teaching with analogies: a case study in grade-10 optics. Journal of Research in Science Teaching, 30(10). 1291-1307 https://doi.org/10.1002/tea.3660301010
  17. Keller, J. M.(1983). An overview of their current status. In Reigeluth, C, M.(Ed.) Instructional design theories and models (Vol 1)(pp.383-434). Hillsdale: Erlbaum.
  18. Keller, J. M, & Subhiyah, R.(1993), Course interest survey, Florida State University
  19. Lin, S. H., Shiau, B. R, & Lawrenz, F.(1996). The effectiveness of teaching science with pictorial analogies. Research in Science Education, 26(4). 495-511 https://doi.org/10.1007/BF02357457
  20. Noh, T. & Scharmann, L. C.(1997). Instructional influence of a molecular-level pictorial presentation of matter on students' conceptions and problem-solving ability. Journal of Research in Science Teaching, 34(2), 199-217 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199702)34:2<199::AID-TEA6>3.0.CO;2-O
  21. Stipek, D. J.(1993). Motivation To Learn: From Theory to Practice (2nd ed.). Allyn and Bacon: Boston
  22. Tsai, Chin-Chung.(1998). Overcoming eighth graders misconceptions about microscopic views of phase change: a study of an analogy activity. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Diego
  23. Treagust, D. F.(1993). The evolution of approach for using analogies in teaching and learning science. Research in Science Education, 23, 293-301. https://doi.org/10.1007/BF02357073