The Effects of Activity-Centered Instruction on Understanding of Natural Selection Concept

자연선택개념의 이해를 위한 활동중심수업의 효과

  • Published : 2003.10.30

Abstract

The concept of evolution is one of the most important concepts in the learning biology. However lots of students have difficulties in understanding its mechanism because their preexisted alternative concepts interrupt in gaining the correct idea of evolution. Students usually have the Larmarkian or teleological ideas of evolution. The purpose of this study is to investigate the effectiveness of an activity-centered instruction on the learner's conceptual change from misconception into the scientific concept, Darwinian one, and achievement. For the study, 162 students were sampled from a high school: 81 students for the activity-centered instruction and 81 students for traditional instruction. The result is as follows; 1) The activity-centered instruction is more effective than the traditional one in understanding the concept of Darwinian natural selection(p<.05) and in changing the students' various misconceptions of evolution into Darwinian one. 2) The activity-centered instruction concerning natural selection is more effective in their achievement(p<.01). 3) However, after both of the instructions, some students still kept the Lamarkian thoughts.

진화개념은 현대 생물학의 모든 영역에서 기초가 되며, 생물학 학습에 있어 가장 중요한 개념 중의 하나이다. 그러나 학생들은 대부분 라마르크의 용불용설적인 생각과 필요성에 따른 목적론적인 생각을 선개념으로 가지고 있어서 학습에 많은 어려움을 보이고 있다. 따라서 본 연구는 다윈의 진화개념을 이해하기 위한 교수-학습전략으로서 자연선택의 의미를 찾아내는 활동중심의 수업을 택하여 그 효과를 개념 변화적인 측면과 학업성취도 향상 측면에서 전통적인 수업과 비교하는 것을 목적으로 하였다. 본 연구를 위해서 고등학교 162명의 학생을 대상으로 81명의 학생에게는 활동중심수업을 81명의 학생에게는 전통적인 수업을 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 진화의 자연선택 개념에 대한 학생들의 이해를 향상시키는데 활동중심수업은 전통적인 수업에 비해 효과 적이다. 둘째, 자연선택에 관한 활동중심수업은 전통적인 수업보다 학업성취도면에서 통계적으로 유의미하게 높은 향상을 보여주었다(p<.01). 셋째, 활동중심수업을 통한 이러한 효과에도 불구하고 여전히 다수의 학생들이 다양한 오개념을 보여주고 있다. 앞으로 학생들의 진화관련 오개념을 좀 더 심층적으로 분석하고 다양한 접근 방법을 통해서 과학적인 개념을 심어줄 수 있는 구체적인 전략들에 대한 연구가 지속적으로 이루어져야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 박남이, 이길재(2000). 과학사를 이용한 진화 개념의 교수-학습 효과에 관한 연구. 한국생물교육학회지, 28, 85-99
  2. 신영준(1996). 자연선택 개념의 이해에 대한 횡단적 연구, 한국교원대학교 석사학위 논문
  3. 전태식(1987). 광합성과 진화에 대한 학생들의 개념과 오인에 관한 연구. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  4. 정완호(1993). 한국 고등학생의 생물 오개념에 관한 연구. 서울대학교 박사학위 논문
  5. 정완호, 차희영(1994). 고등학생들의 유전과 진화 대한 오개념. 한국과학교육학회지, 14, 170-183
  6. 조회형(1994). 잘못 알기 쉬운 과학개념. 전파과학사
  7. Bishop. B. & Anderson. C. W.(1990). Student conceptions of natural selection and its role in evolution. Journal of Research in Science Teaching. 27. 415-427 https://doi.org/10.1002/tea.3660270503
  8. Brumby, M. N.(1984). Misconceptions about the concept of natural selection by medical biology students. Science Education. 68. 493-503 https://doi.org/10.1002/sce.3730680412
  9. Clough. E. E. & Wood-Robinson. C.(1985). How secondary students interpret instances of biological adaptation. Journal of Biological Education. 19(2). 125-130 https://doi.org/10.1080/00219266.1985.9654708
  10. Demastes, S. S., Wandersee, J, H., Hafner. M. S. & Cummins, C. L. (Eds.).(1992), Proceedings of the 1992 evolution education research conference. Baton Rouge, LA: Louisiana State University
  11. Demastsa, S. S.. Settlage, J, & Good, R. G.(1995). Student's conceptions of natural selection and its role in evolution: Cases of replication and comparison. Journal of Research in Science Teaching, 32. 535-550 https://doi.org/10.1002/tea.3660320509
  12. Duveen, J. & Solomon, J.(1994). The Great Evolution: Use of Role-Play in the Classroom. Journal of Research in Science Teaching, 31. 575-582 https://doi.org/10.1002/tea.3660310510
  13. Fifield. S. & Fall. B.(1992), A Hands-on simulation of natural selection in an imaginary organism. Platysoma apoda. American Biology Teacher, 54, 230-235 https://doi.org/10.2307/4449461
  14. Jensen. M. S. & Finley. F. N.(1996). Changes in student's understanding of evolution resulting from different curricular and instructional strategies, Journal of Research in Science Teaching, 33(8), 879-900 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199610)33:8<879::AID-TEA4>3.0.CO;2-T
  15. Gould. S. J.(1977). Ever Since Darwin : Reflections in Natural History. New York: Norton
  16. Hilbish, T, & Goodwin. T. M.(1994). A Simple Demonstration of Natural Selection in the Wild Using the Common Dandelion. The American Biology Teacher. 56. 286-289 https://doi.org/10.2307/4449822
  17. Lach, M. & Loverude, M.(1998). An Active Introduction to Evolution. The American Biology Teahcer. 60. 132-136 https://doi.org/10.2307/4450433
  18. National Academy of Sciences,(1998). Teaching about evolution and the nature of science. Washington, DC: National Academy Press
  19. Peczkis, J.(1993). Evolving Student Thought. The Science Teacher, 60, 43-45
  20. Perry, R. T.(1993). Using different examples of natural selection when teaching biology. American Biology Teacher, 55, 241-244 https://doi.org/10.2307/4449642
  21. Settlage, J.(1994). Conceptions of natural selection: A snapshot of the sense-making process. Journal of Research in Science Teaching, 31, 449-457 https://doi.org/10.1002/tea.3660310503
  22. Settlage, J. & Odom, A. L.(1995). Natural selection conceptions assessment: Development of the two-tier 'Understanding Biological Change.' Paper presentation at the National Association of Research in Science Teaching annual meeting, April 1995, San Francisco, CA
  23. Swarts, F. A.. Anderson, O. R. & Swetz, F. J.(1994). Evolution in secondary school biology textbooks of the PRC, USA, and the latter stages of USSR. Journal of Research in Science Teaching, 31, 475-505 https://doi.org/10.1002/tea.3660310505