Integrating Concept Mapping and the Learning Cycle to Teach Genetics and Reproduction to High School Students

고등학생들의 생물학습에서 개념도와 순환학습을 통합한 수업의 효과

  • Published : 2003.12.30

Abstract

Although many studies have investigated the effectiveness of concept mapping and the learning cycle, in Korea none have explored the effectiveness of concept mapping and the learning cycle combined. This study explored the effectiveness of concept mapping, the learning cycle, and a combination of concept mapping/learning cycle(CL) in high school biology class. Students' science achievement, the science related attitudes and scientific inquiry ability was measured. The results indicated that concept mapping, the learning cycle, and CL treatment were significantly different from the traditional one in science achievement(p< .05). However, the three treatments were not significantly different from each other. No significant difference exists among different learnings in high and average-ability students. But, concept mapping was the most effective in low-ability students. For the students' scientific inquiry ability, CL and learning cycle were more effective than concept mapping and traditional learning. No significant difference exists among different learnings in high-ability students. CL and learning cycle were more effective than concept mapping and traditional learning in average and low-ability students. For the students' science related attitudes, concept mapping, the learning cycle, and CL were more effective than the traditional learning. But, there was no significant difference among these three groups.

과학교육에 있어 지금까지 개발된 수업모형은 마치 과학의 모든 목적을 달성시켜줄 것 같지만 실제 교육현장에 적용해 보면 기대하던 효과를 얻지 못하는 경우가 많다. 수업의 효과를 극대화하기 위해서는, 어느 한가지 방법만을 고수하는 것보다 개발된 수업모형을 유연성 있게 활용 할 수 있는 교사의 수업전략이 필요하다. 본 연구는 개념도와 순환학습을 통합한 수업이 개념도를 활용한 수업이나 순환학습과 비교하여 고등학생들의 학업성취도 및 과학적 탐구능력, 과학에 대한 태도에 어떠한 영향을 주는지 알아보는데 그 목적이 있다. 연구대상은 고등학교 2학년 여학생 324명으로, 개념도-순환학습 집단, 개념도 활용 집단, 순환학습 집단, 전통적 수업 집단의 4집단으로 나누어 수업하였다. 연구 단원은 고등학교 과학의 '생식과 유전' 단원으로 약 10주간 10차시에 걸쳐 수업처치 하였다. 수업처치 전, 후에 학업성취도 검사와 과학적 탐구능력, 과학에 대한 태도 검사를 실시하였고, 연구결과는 공변량 분석 (ANCOVA과)과 사후 검증(Duncan test)으로 분석하였다. 개념도-순환학습은 학생들의 과학 학업성취도를 향상시키는데 전통적인 수업보다 효과적이었고(p< .05) 그 효과면에서 개념도를 활용한 수업보다 떨어지지 않았다. 성취 수준이 상위와 중위 학생들은 수업방법에 따라 학업성취도에 차이를 보이지 않았으나, 하위학생들은 개념도를 활용한 수업이 가장 효과적이었다(p< .05). 개념도-순환학습은 학생들의 과학적 탐구능력을 신장시키는데 개념도를 활용한 수업이나 전통적 수업보다 효과적이었으며(p< .05) 그 효과 면에서 순환학에 떨어지지 않았다. 성취수준이 상위인 학생은 수업방식에 따라 과학적 탐구능력에 차이를 보이지 않았으나, 개념도-순환 학습은 중위와 하위 학생들의 과학탐구능력 향상에 순환학습 만큼 효과적이었다. 개념도-순환학습은 학생들의 과학에 대한 태도를 향상시키는데 전통적 수업보다 효과적이었으며(p< .05) 그 효과 면에서 개념도 활용 학습이나 순환학습에 뒤지지 않았다. 따라서 개념도 순환 학습은 모든 학생들의 수준을 고려 할 때 학생들의 학업성취도를 향상시키고, 과학적 탐구능력을 신장시키는데 개념도 활용학습이나 순환학습을 단독으로 적용하는 것보다 긍정적이라고 할 수 있다.

Keywords

References

  1. 강순자, 정완호, 정영란, 허명, 장영희(1998). 과학수업모형용 이용한 생물학습 지도자료의 개발과 현장적용연구. 한국생물교육학회지, 26(2), 179-189
  2. 금주혜 (2002). 개념도를 활용한 생물 수업 모형의 개발과 적용. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  3. 김동영 (1995). 중학교 과학수업에서의 개념도 활용 '지각의 물질과 변화' 단원에서 중학생들의 성취도를 중심으로. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  4. 김미지(1993). 소화에 대한 중학생 성취도에 미치는 순환 학습과 전통적 설명식 학습의 효과 비교. 이화여자대 학교석사학위논문
  5. 김숙원 (2000). 개념도 학습의 적용 방법에 따른 수업효과의 비교-중학교 생물 영역을 중심으로- 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  6. 김현섭, 심규청, 하태경, 박영철, 최호형(2000). 중학교 생물영역의 학습 주제 별 수업모형 적용 효과에 대한 비교 연구 2: 신경계. 한국생물교육학회지, 28(4), 330-335
  7. 심규철, 김현섭, 하태경, 박영철, 김종균(2000). 중학교 생물영역의 학습 주제별 수업모형 적용 효과에 대한 비교 연구 2: 광합성. 한국생물교육학회지, 28(3), 260-266
  8. 양명원(1988). 순환학습 모형을 이용한 일반 화학 실험이 학생물의 화학 수업에 대한 태도와 탐구능력 신장에 미치는 영향. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  9. 양숙영(1994). 중학과학 학습에서 순환 학습 모형의 적용 효과. 한국국교원대학교 대학원 석사학위논문
  10. 이미원(2001). 멘델 유전 학습을 위한 웹 기반 시뮬레이션형 코스웨어 개발. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  11. 이상회(1999). 고등학교 공통과학 수업에서 협동학습이 생식과 유전의 개념 형성, 과학 수업 및 과학에 대한 태도에 미치는 효과. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  12. 이정이(1995). 개념도 활용이 과학수업에 대한 태도와 학업성취도에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 이종기(1988), 고등학생의 과학적 탐구능력 측정을 위한 평가도구 개발. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  14. 정영란, 이영주(2001). 생물학습에서 중학생들의 학습성향에 따른 개념도를 활용한 유의미화습의 효과. 한국과학교육학회지, 21(3), 580-589
  15. 정완호, 권재술, 최병순, 정진우, 김효남, 허명(1996). 과학 수업모형의 비교 분석 및 내용과 활동 유형에 따른 적정 과학수업모형의 고안, 한국과학교육학회지, 16(1), 13-34
  16. 정진수(1994). 중학교 과학 수업에서 학습자 특성에 따른 순환학습 모형의 효과, 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  17. 주호수(1999) 개념도를 적용한 구성주의 학습전략이 개념 학습과 과학적 태도에 미치는 영향. 전북대학교 대학원박사학위논문
  18. 최병순(1989). 우수한 화학교사 양성을 위한 일반화학 탐구실험 모형개발. 화학교육, 16(2), 99-109
  19. 최병순(1990). 순환학습모형을 이용한 화학실험이 학생들의 탐구능력 신장에 미치는 영향. 화학교육, 17(1), 6-11
  20. 최애란(1994). 고등학교 화학 내용에 대한 탐구지향적 학습 지도안 개발 및 적용. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  21. 허명(1993). 초, 중, 고 학생의 과학 및 과학교과에 대한 태도조사 연구. 한국과학교육학회지, 13(3), 334-340
  22. Ausubel, D. P.(1968). Educational psychology: A cognitive view. NY: Holt, Rinehart and Winston
  23. Esiobu, G. O. & Soyibo, K.(1995). Effects of Concept and Vee Mappings under Three Learning Modes on Students' Cognitive Achievement in Ecology and Genetics. Journal of Research in Science Teaching, 32(9), 971-995 https://doi.org/10.1002/tea.3660320908
  24. Fraser, B. J.(1981). Test of science-related attitudes: Handbook. Australian Council for Educational Research. Macquarie University
  25. Jegede, O. J., & Alaiyemola, F. F., & Okebukola, P. O.(1990). The Effect of Concept Mapping on Students' Anxiety and Achievement in Biology. Journal of Research in Science Teaching, 27(10), 951-60 https://doi.org/10.1002/tea.3660271004
  26. Karplus, R.(1977). Science teaching and development of reasoning. Berkeley: University of California Press
  27. Lawson, A. E.(986). Integrating Research on Misconceptions, Reasoning Patterns and Three Types of Learning Cycles. ED278567
  28. Markow P. G., & Lenning R. A,(1998). Usefulness of Concept Maps in College Chemistry Laboratories: Students' Perceptions and Effects on Achievement. Journal of Research in Science Teaching, 35(9), 1015-1029 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199811)35:9<1015::AID-TEA4>3.0.CO;2-G
  29. Novak, J. M.(1990). Concept mapping: A useful tool for science education. Journal for Research in Science Teaching, 27, 937-950 https://doi.org/10.1002/tea.3660271003
  30. Odom, A L. & Kelly, P. V.(2001). Integrating Concept Mapping and the Learning Cycle to Teach Diffusion and Osmosis Concepts to High School Biology Students. Science Education, 85(6), 615-635 https://doi.org/10.1002/sce.1029
  31. Sherris, J. D. & Kahle, J. B.(1984). The effects of instructional organization and locus of control orientation on meaningful learning in high school biology students. Journal of Research in Science Teaching, 21(1), 83-94 https://doi.org/10.1002/tea.3660210110