A Study of Students' Mathematical Context Information Accompanied Problem -Solving Activities

수학적 맥락 정보를 이용한 수업 환경에서의 학습자의 문제 해결 활동

  • Published : 2003.01.01

Abstract

The purpose of the study is to examine the phenomenon presented the process of problem solving activities of students with the mathematical context information accompanied problem based on Freudenthal's mathematizing theory and Realistic Mathematics Educations about cognitive and emotional aspects. In conclusion, taking a look at the results of study, open-ended contextual problem was had to offer in order to pull out various solutions. Teachers should help students develop their own methods, discuss their methods with others' and reinvent formal mathematics and its constructive process under the guidance of the teachers.

수학적 맥락 정보를 이용한 문제가 주어졌을 때, 학생들의 문제 해결 활동을 관찰하고 인지적 측면과 정서적 측면에서 분석하였다. 수학적 맥락 문제들은 Freudenthal의 수학 교육 이론과 RME에 따라 구성하였다. 그 결과, 개방된 형태의 맥락 문제가 보다 다양한 풀이를 산출해냄을 알 수 있었다. 따라서 교사는 스스로 형식적 수학을 재발명하고, 학생들로 하여금 그에 걸맞은 인지적 활동이 이루어지도록 나름대로의 교수 학습 방법을 개발하여야 한다.

Keywords