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A Study on the Digital Reference Service Based on Resource Sharing

자원 공유형 디지털 참고서비스에 관한 연구

  • Nam, Tae-Woo (Dept. of Library and Information Science, Chung-Ang University) ;
  • Choi, Hung-Sik (Dept. of Library and Information Science, Jeonju University)
  • 남태우 (중앙대학교 문과대학 문헌정보학과) ;
  • 최흥식 (전주대학교 사회과학부 문헌정보학과)
  • Published : 2003.12.31

Abstract

Reference services have taken a central place in library and information services. But current digital libraries focus more on access to digital information, and hardly lay emphasis on the service aspects. This paper looks at the current state of research in reference services in digital libraries. It first analyses some representative definitions of digital reference services. It then provides a brief overview of the various online reference and information services currently available on the Web. The paper also reviews the types of the digital reference service in major 'Aska' service sites. Finally, the paper proposes new digital reference service model that specifically bases on the sharing of the human and information.

참고서비스는 도서관 업무의 중심이다. 정보통신 기술의 발달과 정보의 양적 팽창으로 인해 이용자 중심의 중요성은 과거에 비해 더욱 커지고 있다. 본 논문은 디지털 시대에 양질의 참고서비스를 제공할 수 있는 새로운 모델을 제안하려고 한다. 이를 위해 디지털 참고서비스의 개념과 유형을 조사하였으며, 현재 디지털 참고서비스를 운영하고 있는 주요 대학교와 'Aska' 서비스를 운영하고 있는 해외 주요 사이트의 특성 등을 조사하였다. 끝으로 이러한 조사 자료에 근거하여 도서관의 인적 및 물적 자원 공유형 디지털 참고서비스 모델을 제안하였다.

Keywords

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