비교 쇼핑 사이트들에 대한 효율적인 메타검색 기법

An Efficient Meta-Search Scheme for Comparison Shopping Sites

  • 조강의 (단국대학교 자연과학대학 대학원 전산통계학과) ;
  • 조성제 (단국대학교 자연과학대학 정보컴퓨터학부)
  • Cho, Kang-Eui (Division Information and Computer Science, Dankook University) ;
  • Cho, Seong-Je (Division Information and Computer Science, Dankook University)
  • 발행 : 2003.06.30

초록

인터넷 기반의 전자상거래가 확산되면서, 에이전트 기술을 사용한 비교 쇼핑 사이트들이 등장하여 쇼핑이 점차 편해지고 있다. 하지만, 이들 비교 쇼핑 사이트들이 동일 상품에 대해 서로 다른 가격을 보여줄 때도 있고, 또 어떤 사이트는 특정 상품에 대한 정보를 전혀 보여주지 못할 때가 많기 때문에, 여전히 대부분의 소비자들은 최적의 가격을 검색하기 위해 많은 시간을 소비하고 있다. 또한, 책이나 CD 등의 상품에 대한 가격 검색에서는 온라인 실시간 검색이 요구되므로 시스템 부하를 유발시켜 응답시간이 길어지게 된다. 이러한 문제를 해결하기 위해, 본 논문에서는 지역 데이터베이스와 메모리 캐시를 갖는 메타-비교 쇼핑 시스템을 설계하고 구현하였다. 제안된 시스템은 여러 소프트웨어 에이전트를 이용하여 기존 비교 쇼핑 사이트들에 대해 메타 검색을 수행함으로써, 인기검색 상품들에 대한 가격 정보를 수집하여 유지한다. 실험을 통해 제안 시스템이 효율적인 메타-비교 쇼핑 엔진으로 응답 시간의 지연을 줄여 주며 오버헤드도 적게 유발시킨다는 것을 보였다.

With the spread of electronic commerce on the Internet, comparison shopping sites with agent technique are getting popular for the best shopping. However, most consumers are still spending much time to search for the best price through the sites because each of them may show a different price even for the same goods or a site does not show any information about specific goods. Additionally, the search for the best price of the goods like books and CDs may cause the system to be overloaded and the response time to be long due to an on-line real-time search. In this paper, we have designed and implemented a meta-search system for comparison shopping sites with a local database and memory cache to resolve the above problems. The proposed system collects and maintains the price information of popular goods among the comparison shopping sites using several software agents. The experimental results show that our system is an efficient meta-comparison shopping engine and reduces the latency of the response time with little overhead.

키워드

참고문헌

  1. 서영우, '전자상거래의 총아, 에이전트’, 프로그램 세계, Jun. 1999, pp.155-166
  2. 서희경, 양재영, 최중민, '준구조화 정보소스에 대한 지식기반 Wrapper 학습 에이전트', 정보과학회논문지: 소프트웨어 및 응용, 제29권, 제1-2호, 2002, pp.42-52
  3. 신봉기, 김영환, '웹 에이전트', 정보과학회지, 제15권, 제3호, 1997, pp.61-67
  4. 양재영, 최중민, 김중배, '비교 쇼핑 에이전트 시스템‘, HCI 2000 학술대회 발표논문집, 2000, pp. 851-856
  5. 양재영, 김태형, 최중민, 'MORPHEUS: 확장성이 있는 비교 쇼핑 에이전트', 정보과학화 논문지: 소프트웨어 및 응용 제28권, 제2호, 2001, pp.179-191
  6. 이보길, '비교 쇼핑 사이트들에 대한 메타검색 기법', 단국대학교 대학원 전산통계학과 석사학위 논문, 2000
  7. 조강의, '캐싱 기법을 이용한 비교 쇼핑 사이트들에 대한 메타검색의 성능 향상', 단국대학교 대학원 전산통계학과 석사학위 논문, 2001
  8. Cowie, J., and Lehnert, W., "Information Extraction,' Communication of the ACM, Vol. 39, No. 1, 1996, pp.80-101
  9. Kushmerick, N., Weld, D. S., and Doorenbos, R., 'Wrapper Induction for Information Extraction,' In International Joint Conference on Artificial Intelligent(IJCAI), Japan, 1997
  10. Morris, J., and Maglio, P., 'When Buying On-line, Does Price Really Matter?,' Proceedings of the Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI 2001), Seattle, WA, April 2001
  11. Advanced Mart, 2002, http://www.am.co.kr
  12. Auction, 2002, http://www.auction.co.kr
  13. Bestbuyer, 2002, http://www.bestbuyer.co.kr
  14. Clickprice, 2002, http://www.clickprice.co.kr
  15. Cron Table, 2002, http://kldp.org/Translations/html/LAME/using-cron.html
  16. Enuri, 2002, http://www.cnuri.com
  17. Omi, 2002, http://www.omi.co.kr
  18. Shopbinder, 2002, http://www.shopbinder.com
  19. Webnara, 2002, http://www.webnara.com.$\rightarrow$http://www.commero.com
  20. Yavis, 2002, http://www.yavis.com