An Exploratory Study on Buyer-Supplier Relationship in B2B with Internet

기업간 인터넷 전자상거래에서 구매자와 공급자간의 관계 형성에 관한 탐색적 연구: 건설부문 사례를 중심으로

  • 김효근 (이화여자대학교 경영대학 경영학과) ;
  • 조현성 (Corechange, Korea 마케팅팀) ;
  • 최인영 (이화여자대학교 경영대학 경영학과)
  • Published : 2003.12.31

Abstract

The growth of electronic commerce make business to business electronic commerce market grow dramatically due to dramatic decrease of transaction cost and increase of productivity. It also influences the way of building transaction relationship between buyers and suppliers. This study tends to prove electronic market theory for Internet based 13213 commerce. We observe and analyze the implementation and usage patterns of procurement system of I company. The result shows that even through Internet enable many buyers and suppliers to participate and transact each other, the transaction pattern is different according to asset specificity and uncertainty as follows. First, with adoption of internet, the product with the higher asset specificity rather than lower asset specificity can be easily purchased. Second, Internet doesn't make any significant influence on the transaction of the product with higher uncertainty. But, organization's pre-audit process can indirectly influence on the decrease of the transaction uncertainty.

기업간 전자상거래는 기업간 거래에서 발생하는 거래비용이 감소되고 생산성은 크게 향상되어 전체시장 규모에서 차지하는 비중이 급격히 증가할 것으로 예측되었다. 또한, Malone et al.(1987)은 정보기술의 발전과 활용으로 거래비용이 감소되어 기업간 거래는 다수의 구매자와 다수의 공급자들이 거래하는 전자적 시장구조를 가지게 될 것이라고 주장하였다. 그러나, 이후의 연구들은 위계구조나 구매자가 총급자의 수를 소수로 제한하여 거래될 것이라는 사례들을 발표하였다. 본 연구는 정보기술, 특히, 인터넷의 도입이 자산 특수성과 불확실성에 어떤 영향을 미치며, 이러한 영향이 거래 구조를 어떻게 변화시키는지 인터넷 구매 시스템을 활용하여 건설자재를 전자적으로 구매하고 있는 I사의 사례를 통해 살펴보았다. 그 결과 인터넷이 구매자와 공급자의 거래에 다음과 같은 영향을 미친다는 결과를 도출하였다. 첫째, 인터넷의 도입은 전자시장의 확대를 강화하였는데 자산 특수성이 낮은 제품보다 자산 특수성이 높은 제품의 시장화를 더욱 가능하게 하였다. 둘째, 인터넷의 도입은 제품의 불확실성이나 거래의 불확실성의 감소에 직접적인 영향을 미치지 못하였다. 그러나, 사전적인 심사 프로세스에 의한 거래 당사자들의 기회주의의 감소는 전자 시장의 확대에 간접적인 영향을 미친다.

Keywords

References

  1. 김정유, 구영완, 국내 산업별 전자상거래 시장규모 전망 2000-2005 년, 이비즈그룹, 2001
  2. 김효근, 홍진영, 정성휘, '기업간 전자 상거래 시장의 시장 메커니즘 진화에 관한 탐색적 연구- Elec tronic Market 가설을 중섬으로', 한국 전자거래학회(CALS/EC)지, 6(3), 2001, pp. 41-61
  3. 안중호, 양희동, 권순동, 박철우, B2B와 e마켓플레이스, 법문사, 2001
  4. 이재규, 최형림, 김현수, 이경전, 전자상거래원론, 1999
  5. 전인수, '소비재 거래에 있어서의 거래비용 이론의 적용에 관한 연구', 경영학연구; 22(1), 1992, pp. 173-192
  6. Bakos, J. Yannis, 'Information Technology, Incentive, and Optimal Number of Supplier', Journal of Management Information Systems, Vol. 10, Iss. 2, Fall, 1993, pp. 37-53
  7. Bakos, Y. andBrynjolfsson E., 'From vendors to partnerships: Information Technology and Incomplete Contracts in Buyer-Supplier Relationships', Journal of Organizational Computing, Vol. 3, No.3, December 1993
  8. Bakos Y. and Brynjolfsson E., Organizational Partnerships and the Virtual Corporation Iriformation Technology and industrial Competitiveness: How Information Technology Shapes Competition, Kluwer Academic Publishers, 1997
  9. Benjamin, R., R. Wigand, 'Electronic Markets and Value Chains on the information', Sloan Management Review, Vol. 36, Iss. 2, Winter 1995, pp. 62-72
  10. Clemons, E., Reddi, S. P., and M. Row, 'Impact of Information Technology on the Organization of Economic Activity: The Move to the Middle Hypothesis', Journal ofManagement Information Systems, Vol. 10, Iss. 2, Fall 1993, pp. 9-35
  11. Eisenhardt Kathleen M., 'Building Theories from Case Study Research', Academy of Management Review, Vol. 14, Iss 4, 1989, pp. 37-50
  12. Galaskiewicz, J. 'Interorganational Relations', Annual Review of Sociology, 11, 1985, 281-304
  13. Galbraith, J., Organizational Design, Addison-Wesley, Reading, Mass., 1977
  14. Gurbaxani, V. and Whang, S., 'The Impact of Information Systems on Organizations and Markets', Communications of the ACM, Vol. 34, Iss. 1, Jan. 1991, pp. 59-73 https://doi.org/10.1145/99977.99990
  15. Henderson, John C, 'Plugging into strategic Partnerships: the critical IS connection', Sloan Management Review, Vol. 31, Iss. 3, 1990, pp. 7-18
  16. Hess, C. M. and Kemerer, C. F., 'Computerized Loan Organization System: An Industry Case Study of the Electronic Markets Hypothesis', MIS Quarterly, Vol. 18, Iss.3, 1994, pp. 251-274
  17. Johnston, R. and Lawrence, P. R., 'Beyond Vertical Integration The Rise of the Value-Adding Partnership', Harvard Business Review, Vol. 66, Iss. 4, Jul/Aug, 1988, pp. 94-101
  18. Malone, T. W., and Smith, S. A. 'Tradeoffs in designing organizations: Implications for new forms of human organizations and computer systems', CISR WP 112, Sloan WP 1541-8, Center for Information Systems Research, Sloan School of Management, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, Mass., 1984
  19. Malone, T., Yates, J., and R. Benjamin, 'Electronic Markets and Electronic Hierarchies', Communication of the ACM, Vol.30, No.6, 1987, pp. 484-497 https://doi.org/10.1145/214762.214766
  20. Smith, Michael D., Bailey, J., and E. Brynjolfsson, Understanding Digital Markets: review and assessment, MIT press, 1999
  21. Steinfield, C., Kraut, R., and Plummer, A., 'The Impact of Interorganizational Networks on BuyerSeller Relationships', Journal of Computer-Mediated Communication Onthe Web Quarterly, 1995. http://www.ascusc.org/jcmc/voll/issue3/steinfld.html
  22. Williamson, Oliver E., Markets and Hierarchies: Analysis and Antitrust Implications, New York, The Free Press, 1975
  23. Williamson, Oliver E., 'Transaction Cost Economics: The governance of contractual relations', Journal of Law and Economics, 22, 2, Oct. 1979, pp. 233-261
  24. Williamson, Oliver E., 'The modem corporation: Origins, evolution, attributes', Journal of Economic Literature, 19, 4, Dec., 1981, pp. 1537-1568
  25. Yin, R. K. Case Study Research: Design and Methods, Sage, Thousand Oaks, CA, 1994
  26. Http://www.cosmopolis.co.kr
  27. Http://www.matplaza.co.kr
  28. Http://www.samsungbid.com