교통 예비점멸등 사용에 따른 운전자 행동반응 비교

A Comparison Study of Driver's Responsive Action by Using the Traffic Light Change Anticipation

  • 장명순 (한양대학교 교통시스템공학과) ;
  • 김영준 (한양대학교 교통공학과)
  • 발행 : 2003.01.01

초록

본 연구는 기존의 신호등의 시각적 인지도를 향상시켜 운전자의 인지실수를 예방하고 안전운전을 도모하기 위해 보조녹색신호가 추가된 신호등에 대한 연구를 수행하였다. 기존의 3색, 4색 신호등과 보조녹색신호를 추가로 제시한 3색, 4색 신호등을 자동차 모의실험장치를 통하여 비교한 결과 두 가지의 신호등간의 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 개선된 신호등이 현장 적용시 운전자가 스스로 의식하지 못하는 상태에서 제동시점을 다소 앞당겨준다는 점에서 안전운전에 기여할 수 있는 가능성을 보여주었다. 본 연구 결과는 실제 운전자의 반응을 비교함과 동시에 주관적인 행동반응을 조사함으로써, 연구결과의 실제 적용가능성을 제시하였다는데 그 의의가 있다고 할 수 있다.

This study preformed a research about the traffic signal light that is adding supplementary green light to prevent driver's cognitive errors and plan safe driving through improving visual cognitivity of present traffic signal light. The result of comparing the present traffic signal light(three colors, four colors) with the traffic signal light(three colors, four colors) adding supplementary green light through car simulator has a significant difference. This result shows possibility that the traffic signal light adding supplementary green light can contribute in safety driving at a point that the traffic signal light advances a point of braking time when drivers didn't recognize by themselves. The findings in this study ca say that there is the meaning in showing a actual application possibility of this study finding by investigating a action of subjective response the moment compare driver's actual response.

키워드

참고문헌

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