DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Marketing Strategy for Facilitating Electronic Information Services in the Public Library

공공도서관 전자정보실의 정보서비스 활성화를 위한 마케팅 전략에 관한 연구

  • 오경묵 (숙명여자대학교 문헌정보학전공) ;
  • 노영진 (서울시 남산도서관 사서)
  • Published : 2003.09.01

Abstract

Seoul City has been operating 17 public libraries to bridge the digital gap in the information society. Digital collection that has used recently, is providing various information services and information sources such as Internet. DVDs, satellite broadcasts and plan to offer service with more contents in the near future. In an attempt to facilitate the use of digital archives in public libraries in Seoul, this study thus applies marketing strategy to Electronic Information Center in the S Library and techniques can contribute a dynamic approach to total strategy development for library professionals that will ensure effective management and the achievement for their goals.

시민의 정보화 수준 향상을 위해 현재 서울특별시립의 공공도서관에서는 디지털 자료실을 개실하여 인터넷과 DVD 위성방송 등 다양한 전자정보원과 정보서비스를 제공하고 있으며 향후 더 많은 컨텐츠들로 서비스 할 계획이다. 이에 따라 본 연구에서는 서울특별시립 공공도서관 디지털 자료실의 활성화를 위해, S 도서관 전자정보실을 대상으로 마케팅 전략을 적용하여 디지털 자료실의 운영을 보다 체계화하여 정보서비스를 활성화하며, 궁극적으로 보다 많은 이용자를 확보하여, 이용률을 높이고 공공도서관의 정보서비스 경쟁력을 높이는 방안을 제시하고자 하였다.

Keywords

References

  1. 권은경. 1987. 도서관 경영에 있어서 마케팅의 도입에 관한 연구. 도서관학논집, 14(2) : 99-120.
  2. 김종수, 김성혁. 2000. '서비스마케팅'. 서울: 형설출판사.
  3. 문화관광부. 2002. 미래형 지식정보서비스 기반 구축을 위한 도서관발전 종합계획 (2003-2011). 서울: 문화관광부.
  4. 배대희. 2000. 공공도서관 이용자의 이용 만족도에 관한 연구. 석사학위논문. 신라대학교 교육대학원.
  5. 변우열. 1984. 도서관에 있어서 마케팅기법 도입에 관한 고찰. 경북대학교 창립 10주년 기념논문집'. 2(5): 2-15.
  6. 서울특별시교육청. 2000. 서울특별시 공공도서관 변천. 서울: 서울특별시교육청.
  7. 안대희. 2001.'서비스 마케팅 : 관리적 접근'. 서울: 두남.
  8. 유필화. 1990. 현대마케팅론(수정판). 서울: 박영사.
  9. 이유재. 1999. 서비스 마케팅. 서울: 학현사.
  10. 이은철. 1987. 도서관 마케팅에 관한 이론적 고찰, 동대논총. 17: 257-279.
  11. 이지원. 1999. 국내 대학도서관 전자정보실 운영 실태 및 이용자 연구. 석사학위논문. 숙명여자대학교 대학원 문헌정보학과.
  12. 이진영. 1996. 미래의 공공도서관과 마케팅 전략. 정보관리학회지, 13(1): 187-203.
  13. 정권일. 2000. 우리나라 철도산업의 마케팅전략 개선방안. 석사학위논문. 서울시립대학교 경영학과.
  14. 정진식 외. 2002. 디지털도서관 정보서비스. 서울: 한국도서관협회.
  15. 조봉진, 윤중현 공역. 1991. 최신마케팅원론. 서울: 석정.
  16. 최상기. 1995. 전문도서관의 마케팅전략. 도서관학논집. 23: 65-82.
  17. 홍부길. 1998. 비영리조직 마케팅과 사회마케팅. 서울: 이화여자대학교 출판부.
  18. Dragon, Andrea C. and Leisner, Tony. 1984. "The ABCs of Implementing Library Marketing." Journal of Library Administration, 4(4): 33-48. https://doi.org/10.1300/J111V04N04_05
  19. De Gennaro. Richard. 1986. Libraries and Information Science in the electronic age in Shifting Gears Information Technology and the Academic Library, Philadelphia: ISI.
  20. Elliott de Sacz , Eileen. 2002. Marketing concepts for libraries and information services. London: Library Association.
  21. Gallimore, Alec. 1996. "A Public Library IT Strategy for the Millennium." Journal of Librarianship and Information Science, 28(3): 150.
  22. Harwood, Judith Ann et al. 1984. Can Academic/Research Libraries Be Marketed? Should They? Marketing for Libraries and Information Agencies. Darlene E. Weingand et al. ed. Norwood, New Jersey, Ablex Publishing.
  23. Keane, Maureen. 1990. "Marketing and Librarianship : Yin and Yang. or Uneasy Bedfellows?." The Australian Library Journal. 39(2): 116-126.
  24. Kotler. P. and Andreasen. A. 1996. Strategic marketing for non profit organizations. New York: Prentice Hall.
  25. Powers, Janet E. 1995. "Marketing in the Special Library Environment." Library trends. 43(3): 486.
  26. Sass, Rivkah K. 2002. "Marketing the Worth of Your Library." Library Journal. 127(11): 37-38.
  27. Sterngold, Arthur. 1982. "Marketing for Special Libraries and Information Centers The Positioning Process." Special Libraries. 74(4): 254-259.
  28. Stone, D. J. 1987. "Marketing as an Integral Part of Law Library Management." Law Library Journal. 79(1): 103-113.

Cited by

  1. An Observation on the Feasibility of Information Delivery Services Using Avatars on the Internet vol.21, pp.2, 2004, https://doi.org/10.3743/KOSIM.2004.21.2.269
  2. A Study of Differently-Abled Users' Perception of Public Relations Services in Libraries vol.45, pp.4, 2011, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2011.45.4.179
  3. A Study on Establishing Creative Zones and Creative Zone Programming vol.31, pp.2, 2014, https://doi.org/10.3743/KOSIM.2014.31.2.143
  4. Study on Librarian Service Providers' Awareness and Perceptions of Library Services for the Disabled vol.1, pp.2, 2011, https://doi.org/10.5865/IJKCT.2011.1.2.029