한국학교수학회논문집 (Journal of the Korean School Mathematics Society)
- 제6권2호
- /
- Pages.117-126
- /
- 2003
- /
- 1229-0890(pISSN)
- /
- 2713-4350(eISSN)
실생활문제에서 분수의 개념적 이해
The Conceptual Understanding of a Fraction in the Real World Problems
초록
본 논문에서는 실생활문제에서 Skemp의 수학학습이론을 토대로 학생들이 나타내는 분수 개념에 대한 유형을 연구하였다. 4-6학년을 대상으로 학생들의 분수 개념에 대한 개념적 이해도를 조사하기 위해 3개의 문항에 대한 학생들의 반응을 분석하였고, 이를 바탕으로 바람직한 몇 가지 교수-학습 방법을 함께 제안하였다.
In this article, we described students' conceptions of fraction, based on the mathematical learning theory of Skemp who contributed to the understanding of a mathematical conception in the real world problems. We analyzed students' responses to given three problems in order to examine a degree of the conceptual understanding in their responses. In conclusion, it suggests some instructional methods which facilitate students to understand the conceptions the fraction implies.