The Study on Aerodynamic Characteristics for the Design of High Efficiency Jet Vane

고 효율 제트 베인 설계를 위한 공기역학적 특성 연구

  • 길경섭 (한국항공우주연구원 추진제어그룹) ;
  • 정용갑 (한국항공우주연구원 추진제어그룹) ;
  • 박종호 (충남대학교 기계공학과 유체공학실험실)
  • Published : 2003.12.01

Abstract

Of the various means for active trajectory correction, a thrust vector control system represents the only principle independent of missile external forces so that this method is operative. The purpose of this study is to analyze the characteristic of jet vane TVC(Thrust vector control) system among mechanical jet deflection. To ensure high performance leading edge shape, aspect ratio and ablated condition is optimized. Supersonic flow system, jet vanes and nozzle with Mach number 2.88 and under expansion ratio 2 were designed to study aerodynamic characteristics of leading edge shape, aspect ratio and ablated conditions.

본 연구에서는 제트 베인의 선단부 형상과 종횡비에 따라 다르게 나타나는 공기 역학적 특성을 분석하였으며, 고속 고온의 가스에 의해 발생하는 제트 베인의 삭마형태에 따른 공기역학적 성능 감소를 분석하였다. 이 연구를 위해 압축 공기를 이용한 초음속 유동 시험 장치를 제작하여 마하수 2.88, 과소 팽창비 2인 유동을 모사하고, 제트 베인의 선단부 형상과 종횡비에 따른 공기역학적 특성 분석을 위해 형상이 다른 18종의 제트 베인을 제작하였으며, 또한 삭마율에 따른 공기 역학적 성능 감소를 분석하기 위해 원형과 원형 제트 베인의 10%, 20% 삭마된 베인을 제작하여, 제트 베인의 편향각을 0도에서 25도까지 5도 간격으로 변화시켜가며 양력과 항력을 측정하여 삭마와 관련한 공기역학적 성능을 분석하였다.

Keywords

References

  1. Micheal J, Ripley-Lotee, Scott M. O'Neil, 'jet Vane Thrust Vector Control-Neglected Technology with New Horizons', Naval Weapons Center, Code 2433, China Lake, CA 93555, 1979
  2. Christopher P. Rahaim, Dr. Robert J. Cavalleri and John G. Mcarthy, Dr. Alain J. Kassab, 'Jet Vane Thrust Vector Control : A Design Effort', AIAA 96-2904, 1996
  3. Michel A. Saad, Compressible Fluid Flow, Prentice-Hall, 1985
  4. Yunus A. Cengel, Heat Transfer : A Practical Apaproach, McGraw-Hill, 1999