온라인 게임에서 QoS 라우팅을 위한 부하균등 비용산정 방식

An Efficient Load Balanced Cost Calculation Scheme for QoS Routing in On-line Game Service

  • 이동철 (SKC&C Infra본부 System Engineering팀) ;
  • 홍종준 (평택대학교 정보과학부 정보통신학전공)
  • 발행 : 2003.03.01

초록

온라인 게임서비스 향상을 목적으로 한 QoS 라우팅을 위하여 각각의 요구에 대한 제한조건을 충족시키는 것은 물론, 전체 네트워크 자원의 최적화에 대해서도 고려해야 할 필요가 있다. 본 논문에서는 온라인 게임을 위해 도메인으로 분할된 대규모 네트워크의 QoS 라우팅에서 transit traffic을 위한 경로를 선계산 방식으로 설정하고, 이들 경로들의 예약 가능성을 높이기 위해 자원 예약 측면에서 가장 좋은 K개의 경로들을 부하균등을 고려하여 설정하는 방안을 제안하였다. 그리고 동일한 자원 비용 산정 방식을 transit traffic과 intra traffic에 모두 적용하여 도메인간 라우팅과 도메인내 라우팅을 무리 없이 연계하면서 transit traffic을 우선으로 하는 방식을 제안하였다.

An efficient QoS routing scheme for improving on-line games services needs to find a path that satisfies a given noS requirements while consuming as few resources as possible. In this paper, we propose a scheme of calculating resources' costs for precomputation QoS routing schemes. For a domain in the networks. the routing scheme first precomputes K multiple paths between all pairs of ingress and egress border routers while considering balancing of the expected load. We. therefore, expect that the paths are better than any other paths in respect to reserving the network resources on paths. The routing scheme combines inter and intra domain routings seamlessly and uses the same cost calculation scheme.

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