A study on Management and Problems in the Instruction of the Subject of Technology and Home Economics under the Implementation of the 7th National Curriculum Guideline

제 7차 교육과정에서 기술ㆍ가정교과 수업의 운영실태와 문제점에 관한 연구 - 제주도지역을 중심으로 -

  • 고인숙 (제주서중학교) ;
  • 김혜연 (제주대학교 자연과학대학 가정관리학과)
  • Published : 2003.12.01

Abstract

The purpose of this study was to understand on management and problems in the instruction of the subject of Technology and Home Economics, and to suggest the effective implementation schemes under 7th national curriculum guideline. The major results of this study were as follows. First, the teachers perceived the first reason why the subject of Technology and Home economics is being more unpopular is because the subject becomes not to include in the subjects of the national examinations for the Universities. Second. the teachers regarded the main problem in the present instruction of the subject of Technology and Home economics under 7th curriculum as the incorporation of the subject between Technology and Home economics, namely, no relation and organization with two majors. Third, which the teachers regarded as important tasks for effective management of the subject of Technology and Home economics were to lesser the extra charges except instruction related work of the teachers, and to increase the supply of the teachers itself.

이 연구는 제7차 교육과정에서 기술ㆍ가정 과목의 실시로 과거 가정교과와 기술ㆍ산업 교과의 통합에 따른 운영실태와 문제점을 파악하여 그 개선방안을 탐색하는데 목적이 있었다. 분석을 위한 설문조사는 제주도에서 기술 가정 교과를 담당하고 있는 교사들로서, 현재 제주도의 가정과 교사 100명 중 기술ㆍ가정을 지도하고 있는 교사 89명(제주도 교육청. 2003)과 기술ㆍ가정과목을 맡고 있는 40명의 기술전공 교사들을 대상으로 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 교사들은 현재 기술 가정교과가 비인기 과목으로 취급되는 이유를 무엇보다도 입시에서 주요과목이 아니기 때문이라고 인식하고 있었다. 둘째, 교사들은 현재 제 7차 교육과정에서 기술ㆍ가정 교과가 기술과 가정교과의 통합이 아니라 병합이라는 것과 두 교과의 내용 구성에 연관성 체계성이 없는 것과 같은 교과관련 요인을 가장 큰 문제점으로 인식하였다. 셋째, 교사들은 앞으로 효율적인 기술ㆍ가정 교과 운영을 위해 해결되어야 할 과제로 교과관련 요인 중 교사 개인의 잡무 해결과 국가 및 지방단체에서의 충분한 교원수급으로 인식하고 있었다.

Keywords

References

  1. 2001 제주대학교 교육학술세미나 21세기 대학교육의 새로운 패러다임 7차 교육과정에서 기술·가정교과 현장수업의 실제 고인숙
  2. 중학교 교육과정 해설서 교육부
  3. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 기술·가정 교과운영에 대한 교사, 학교장, 교육 전문직의 인식과 요구 및 관련 변수 곽노선
  4. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문 중학교 기술·가정 통합교과의 교육실태 분석과 개선방안에 관한 연구 김승수
  5. 서울대학교 석사학위논문 중학교 기술·가정교과의 내용과 운영에 관한 연구 김지숙
  6. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 제 6차 교육과정에서의 중학교 가정과 운영에 관한 조사연구 -가정전공 교사와 비전공 교사와의 비교를 중심으로- 김지숙
  7. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문 기술·가정 통합교과 내용 구성에 대한 인식도 조사 박인애
  8. 성신여자대학교 교육대학원 석사학위논문 중학교 기술·가정 교과 통합에 따른 남녀 학생들의 학습결과 비교에 대한 연구 백일순
  9. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문 중학교 기술·가정 교과 운영형태와 관련 만족도 손순옥
  10. 서울대학교 석사학위논문 중학교 가정과 교사의 가정교육에 대한 인식과 관련변인 이종이
  11. 한국가정과교육학회, 동계학술대회 기술·가정교과로 운영할 경우 교육현장에서의 문제점(가정) 최문형