Abstract
Recently the needs for keeping existing customers is increasing in the field of marketing. So, the customers needs to be classified by groups and the differentiated responses to the specified customer groups are demanded. In this paper, we implemented a system that classifies the customer groups using the neural network, and classified the purchasing patterns among customer groups. Empirically examining the association rules between two groups, we could find out that similar rules exist between them. So, it is important that customers should be classified into the excellent customer group and the general group for the decision making of marketing. This paper shows that the efficiency of the differentiated marketing can be maximized by raising the correctness of the expectation in the classification of customer groups.
최근 마케팅 업계의 동향을 보면 기존 고객 유지에 대한 필요성을 중요시하면서, 타깃 마케팅의 개념에 의한 고객집단의 세분화된 분류와 각각의 세분화된 고객집단에 대한 차별적인 대응이 요구되고 있다. 본 논문에서는 신경망과 연관규칙의 Cumulate 알고리즘을 이용하여 고객집단을 분류하고 고객집단간의 구매패턴을 분류하는 시스템을 구현하였다. 실제 특정 두 집단간의 연관규칙을 조사한 결과 서로 간에 비슷한 연관규칙이 있음을 알 수 있었고, 마케팅 의사결정을 위해 우량/일반 고객집단으로 분류해야 할 필요성이 있음을 밝혔다. 따라서 고객집단의 분류에 있어 예측율의 정확성을 높임으로써 차별적인 마케팅의 효율을 극대화 할 수 있음을 보였다.