Archives of design research (디자인학연구)
- Volume 16 Issue 4
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- Pages.443-452
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- 2003
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- 1226-8046(pISSN)
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- 2288-2987(eISSN)
A Study on the Possibility of Applying Blended teaming to Design Education - Focused on the survey of learners′ satisfaction -
디자인교육에서 혼합형 수업(Blended learning) 적용 가능성 - 학습자 만족도 조사를 중심으로 -
Abstract
This study is to find out the possibility of applying the Blended Learning which combines the advantage of face-to-face classroom instruction and e-Learning to design education. This Blended Loaming Model has five steps such as 'prepare, teach, show, interact, and collaborate'. It is designed by the learning decision points (performance outcomes, content stability and structure, audience size, and so on) and the characteristics of delivery methods(asynchronous, synchronous). This research is based on the learners' satisfaction data of each step. The number of the participants is 27 and a questionnaire with 21 items is administered. Ten items of them are designed with 5-point Likert scales and the rest of them ask learners describe the reason of their selection. The result show that learners are satisfied with the blended learning than the off-line classroom. It is expected that the blended learning can be a substitute of the off-line classroom for the effectiveness of design education.
본 연구는 면대면 학습의 장점과 e-Learning의 장점을 혼합한 블렌디드 러닝 방식이 오프라인 대학에서 디자인 교육이 갖는 문제점을 개선할 수 있는 방법으로 가능성이 있는지를 살펴보기 위한 것이다. 연구방법은 디자인 수업을 듣는 36명의 학생들에게 학습효과성에 기초한 다양한 분석요인과 전달방법의 특성을 고려하여 설계한 5단계의 블렌디드 러닝 모델을 적용하여 그에 대한 만족도를 설문을 통해 조사 분석하였다. 설문에 응한 학습자는 27명으로 대부분의 학습자들이 오프라인만의 교육보다 블렌디드 러닝방식을 더 선호한다는 긍정적인 반응을 나타냈다. 이는 블렌디드 러닝 방식이 디자인교육에서 효과적인 교육방법이 될 수 있음을 시사한다고 볼 수 있다. 향후 본 연구에 사용되어진 블렌디드 러닝 모델을 기초로 보다 활발한 천구와 현장 적용이 이루어진다면 디자인교육에서 보다 효과적인 학습모델을 찾을 수 있을 것으로 기대한다.