Design of Object Manager for MPEG-4 Stream in the Wireless Multimedia Service Environment

무선 멀티미디어 서비스 환경에서 MPEG-4 스트림을 위한 객체 관리기의 설계

  • Published : 2003.09.01

Abstract

MPEG-4 provides high compression rate and uses object-oriented method to describe components of its structure, which has currently risen as the core technique in multimedia service fields. Our research objective is to provide object manager to MPEG-4 system in order that effective multimedia service could be available by supporting powerful interaction and adapting to various networks and terminals. Through the object manger, priorities are given to objects of a scene tree and the objects having higher priorities are first rendered according to the terminal capability. It also manages synchronization and update of the scene tree and object informations caused by user interactions.

현재 멀티미디어 서비스 분야에서 핵심적인 기술로 부상되고 있는 MPEG-4는 고압축률을 제공하며, 그 자체 구조의 모든 요소를 기술하는데 객체지향적인 기법을 사용하고 있다. 본 연구에서는 다양한 통신망과 단말 환경에 잘 대응하고 강력한 상호작용을 지원함으로서 효과적인 멀티미디어 서비스를 제공할 수 있도록, MPEG-4 시스템에 객체 관리기의 기능을 추가하도록 한다. 이 객체 관리기를 통해, 장면트리를 구성하는 객체들에 우선 순위를 부여하고 관리하며, 사용자 상호작용에 따른 장면트리의 변경 및 각 객체의 정보 및 버젼들을 관리하도록 한다. 또한 객체간의 시간관계 모델을 정의함으로서 동기화를 효과적으로 지원할 수 있도록 한다.

Keywords