The Methods of the Activation of Korean Private sector-driven Standardization for coping with the Dynamic International Standards

변화하는 국제표준에 효과적으로 대응하기 위한 우리나라의 민간표준화 활성화 방안 연구

  • Published : 2003.09.01

Abstract

The typical reason of the private sector's increasing share in standardization is that the procedures of official standardization organizations are out of step with the rate of technical development. At today's so fast pace that the success of a technology is decided in the market even before it is standardized, several industry leaders jointly make their draft standard at the early stage of development, which becomes 'De fecto Standard.' To respond effectively to current trends of standardization where the market's decision is thought much of than official standardization procedures, it is necessary to shift from our current public sector-driven to private sector-driven standardization. Therefore, to vitalize the private sector-driven standardization in Korea, there is a need to: Run a standard foundation to secure stable resources for standardization Make information exchange between the govertment and private sector active and policy-making on standards consistent by designating a private organization to cover the roles, policies on standards, and support of the national standardization organization Establish a system to make private sector-driven standards approved as international standards Offer a training program to forster standard experts Publicize the importance of standards Promote standardization forums driven by private businesses, like the Integrated Forum. Maximize the benefits of linking standards and patents Now, Korea is on the threshold of developing into a world-class standard leader, and the private sector-driven standardization should be a stepping-stone for crossing over the threshold. This study is designed to suggest a method of promoting private sector-driven standardization to effectively cope with fast-changing international standards, based on the cases in developed countries.

Keywords

References

  1. 공업진흥청(1992), 「공업표준화 30년사」 , 초판, 공업진흥청
  2. 김동진(1992), 「국가표준과 경제발전」,초판, 대한상공회의소 한국경제연구센터
  3. 공업진흥청(1994), 「세계 각국의 표준화와 인증제도」, 초판, 한국표준협회
  4. 기술표준원(2002), 「기술표준원」, 초판, 기 순표준원
  5. 기술표준원기술표준총괄과(2002), 「단체표준제도 안내서」, 초판, 기술표준원
  6. 한국표준과학연구원(2000), 「국가표준정책 포럼집」, 초판, 한국표준과학연구원
  7. 허현회외(1999), 「기술혁신을 위한 표준제도의 현황과 발전방향에 관한 연구」, 초판, 과학기술정책관리연구소
  8. 한국표준과학연구원(2000), 「국가표준정책 포럼집」, 한국표준과학연구원
  9. 통신개발연구원(1994), 「국제표준화 정책 및 전략」, 초판, 통신개발연구원
  10. 대외경제정책연구소(1994), 「기술표준의 국제적 현황과 정책시사점」, 초판,대 외 경 제 정 책 연 구소
  11. 과학기술처(1991), 「선진표준기관 및정책연구 동향조사」, 초판, 과학기술처
  12. 한국산업기술진흥협회(1998), '기술혁신을 위한 표준제도의 현황과 발전방향에 관한 연구' 「과학기술정책관리 연구소」
  13. 중소기업협동조합중앙회(2001), '협동조합 단체표준 운용실태 조사결과' ,「중소기업협동조합중앙회」
  14. 정규희(2001), '단체표준 운영현황 및개선방안'「한국표준협회 산업표준연구원 2001년 연구논문 및 자료집」,pp.53-80
  15. 강희종(2002), '사실상의 표준과 R&D 전략', 「한국산업기술진흥협회」
  16. 한국표준협회(1996), '단체표준화 활성 화 방안'
  17. 공업진흥청(1987), '선진국(영 ·불 · 독)표준화제도 비교 연구보고서'
  18. 한국전기공업협동조합(1999), '46개 품목 승인 우수 인증단체로 지정받아 :단체표준화활성화 방안' 「표준화」99년 4월호, p.36-41
  19. 황병소(2001), '국제화 시대 국가 표준화 정책 현황' , 「세라믹스」 , 2001년 5월호, p.71-73
  20. 조남호외(2003), '산업표준화 제도의발전 방향연구', 「산업경영시스템학회지」, 2003년 6월호, pp.9-22
  21. 후지타 마사히로외(2000), 「표준화와기업전략」, 초판, 한국표준협회
  22. 야마다 히데오(2001), 「시장을 제패하는 표준전략 de facto standard」, 초판, 한국산업기술진흥협회
  23. 후지타 마사히로(1998), '일본의 국제표준화 실패사례-표준음치 일본의 손실' , 「기술표준원」
  24. 일본공업표준화추진장기계획심의특별위원회WG2(1996), '技術革新が著しい分野における標準化政のあり万について'
  25. C.P. Kindleberger(1983), 'Standardsas Public, Collective & Private Goods' , KYLOS, Vol.36
  26. EC(1996), 'Report on United StatesBarriers to Trade and Investment'
  27. S.Krislov(1997), 'Haw Nations ProductStandards and Standards Change-nations' ,University of Pittsburgh press, USA
  28. Bailetti, A.J외(1996), 'ManagingConsistency between productdevelopment and Public standardsevolution' , 「RESERCH POLICY」, Vol.24,Issue 6