A study on the Structure and Transformation Rate of Heat Treatment of Forged TAP Housing and Valve for Automotive Parts

단조용 자동차 부품 T/P Housing과 Valve의 열처리에 따른 조직 및 변형 속도에 관하여

  • 유형종 (단국대학교 신소재공학과) ;
  • 이호진 (단국대학교 신소재공학과) ;
  • 이건영 (단국대학교 신소재공학과) ;
  • 최진일 (단국대학교 신소재공학과)
  • Published : 2003.09.01

Abstract

The effects of Mn, V addition on the behavior of structure and the effects of cooling rate of S20C steel for use of Tn housing and valve for automotive parts have been investigated. Transformation start temperature measured from inflection point of cooling curves has been found out to decrease with increasing cooling rate and to be more sensitive to Mn contents when cooling rate is fast. It was therefore shown that the grain was refined. If there is a big compacting pressure, it is indicated that hardness becomes much greater at surface than inside.

자동차 부품 T/P housing과 valve에 사용되는 S20C 계열의 강에 Mn과 V 첨가에 따른 냉각속도의 영향과 조직의 거동, 단조 시 변형속도와 경도 변화를 조사하였다 냉각속도를 증가하면 오스테나이트 결정립에 의한 변태 지연에 의해 변태개시 온도가 저하되었다 미소한 Mn 함량의 증가는 냉각속도를 민감하게 하여 변태개시 온도를 감소 시켜 결정립 미세화를 일으킨다. 또한, 성형압이 클수록 내부보다 표면이 큰 경도값이 나타났다.

Keywords