A Study of Factors Influencing on Consumer Trust in Internet Shopping Mall

인터넷 쇼핑몰에 대한 신뢰도 형성요인에 관한 실증연구

  • 한대문 (한민대학교 테크노경영정보학과) ;
  • 김영렬 (충북대학교 경영정보학과)
  • Published : 2003.06.01

Abstract

This study tried to identify factors influencing on consumer trust of Internet Shopping Mall. There found five factors; transaction security, Validation & contact, company image, nevigation & convenience and consumer style. These factors were correlated with internet shopping variables and there were difference of mean factor scores among consumer groups classified by frequency of online buying.

본 연구는 인터넷 쇼핑몰에 대한 신뢰도의 형성요인에 관한 선행연구들의 이론적 고찰을 통해 밝혀진 신뢰도 형성요인들을 거래안전성, 확인가능성, 기업이미지, 검색기능성 그리고 개인적 특성으로 분류하였다. 온라인/오프라인 설문조사를 통해 인터넷 쇼핑몰의 현재고객과 잠재고객들에게 요인들을 제시하고, 직접 요인순위를 선택하게 하여 인터넷 쇼핑몰의 신뢰도 형성에 큰 영향을 미치는 요인들을 식별해냄으로써 인터넷 벤더가 쇼핑몰을 운영하는데 있어서 고객과의 신뢰형성 및 고객관계관리(CRM)를 위해서 최우선적으로 고려해야할 방향을 제시하였다.

Keywords