초록
본 논문에서는 효율적인 얼굴 애니메이션을 구축하기 위하여 동적인 근육 모델을 기반으로 한 3차원 얼굴 모델링 기법을 제안하였다. 동적인 근육 모델을 기반으로 얼굴 근육을 256개의 점과 이 점들을 연결한 faceline으로 구성한 wireframe을 구축하고, wireframe을 이용한 표준 모델을 구성한 후 정면과 측면의 두장의 2D 영상을 사용하여 텍스처 매핑을 실시하여 3차원 개인 얼굴 모델을 생성하였다. 정확한 매핑을 위하여 특징점들의 정면과 측면 부분을 이용했는데, 정면 이미지와 정면 특징점들의 2차원 좌표를 이용하여 텍스터 좌표를 가진 얼굴을 만든 다음, 측면 이미지와 측면 특징점들의 2차원 좌표를 이용하여 텍스터 좌표를 가진 얼굴을 구축하였다.
Based on dynamic muscle model to construct efficient face animation in this paper 30 face modelling techniques propose. Composed face muscle by faceline that connect 256 point and this point based on dynamic muscle model, and constructed wireframe because using this. After compose standard model who use wireframe, because using front side and side 2D picture, enforce texture mapping and created 3D individual face model. Used front side of characteristic points and side part for correct mapping, after make face that have texture coordinates using 2D coordinate of front side image and front side characteristic points, constructed face that have texture coordinates using 2D coordinate of side image and side characteristic points.