A Study on Japanese Clothing as Japonism Expressed in the Impressionistic Painting Works of the 19th Century

19세기 인상주의 회화 작품 속에 표현된 쟈포니즘으로서의 일본 복식에 관한 연구

  • 김혜정 (담양대학 패션디자인과)
  • Published : 2003.09.01

Abstract

Japonese woodblock printing has been accepted with a great curiosity at first, and it has been called as 'Japonisme' or 'Japonaiserie' in which the school of Impressionism accepted the Japanese type of art and developed it in Europe. The term of Japonisme is the concept that does not refer to one style but to the taste for Japanese painting, craft, fashion and the like in Europe proved as the historical phenomenon through Japanese works. That is, it means every Japanese disposition including all artistic techniques and contents relating to Japanese tastes in Europe. Fashion of dress as Japanese expressed in European painting works not only symbolizes the 'modernity' expressive of the aspiration and nostalgia for Japan but presents the Japan of exotic taste as the inquisitive object of sexual interest. And the expressive method of the peculiar the beauty of the body was described in Japanese painting works because of the fashion characteristics that the frontal side of Japanese clothing was presented in a more decorative and formative way than its reverse side due to decorative design and belts. It could be found that this was introduced actively into the painting works of the impressionist school. This study attempts to discuss the expressive style including the pictorial style, technique and theme shown in the accommodating process of Japanese painting in the Impressionistic school and investigate the phenomenon of Japonisme that was conducted in the western Europe. Accordingly, this study attempts to find out that clothing takes an important place as the aesthetic category of one historical point in time by investigating the Japanese clothing of the times shown in impressionist painting works and that clothing forms the stylistic characteristics and formative characteristics of painting. It could be found that dress existed not only as the instrument capable of illustrating the aesthetic attitude or will of the human being as visual identity but as plastic art and became the prime mover for reinterpreting and changing the plastic style of art frontier.

Keywords

References

  1. A.하우저, 백낙청 역 (1993). 문학과 예술의 사회사, 현대편, 창작과 비평사. p. 171
  2. 오병남 외 2 인 (1995). 인상주의 연구. 예전사, p. 179
  3. 캐롤 스트릭랜드 (2000). 클릭 서양미술사. 예경, p. 190
  4. 주드웰턴 박주혜 역 (1997). 인상주의. 디자인하우스, p.20
  5. 오병남 외 2 인 (1995). 인상주의 연구. 예전사, pp. 180-181
  6. 水井信一 외 2 인, 진홍섭 역 (1993). 일본의 미술사. 열화당미술신서. p. 126
  7. 이성미 (1999). 일본화 감상법. 대원사. p. 305
  8. 전미라 (2000). 조선후기 풍속화와 일본 강호시대 부세회 비교연구, 전남대학교대학원 석사학위논문. p. 13
  9. 久野健, 辻惟雄, 水井信一, 진흥섭 역 (1993). 일본미술사. 열화당미술신서. p. 94
  10. Virginia Spate (2001). Claude Monet. the Color of Time. Thame & Hudson. London. p. 37
  11. Carol Strickland. 김호경 역. 클릭, 서양미술사, 예경, p.205
  12. 인상파와 근대미술 (2000), 오르세미술관 한국전. p. 122
  13. Jean-Paul Boillon. 윤철규 역 (1990). 아르누보. 열화당, p. 36.
  14. Nelly Delay (2002), 영원한 일본 시공사. p. 102
  15. 주드웰턴. 박주혜 역 (1997), 인상주의. 시카고 미술관 협찬. 디자인하우스
  16. Jean-Paul Boi1lon. 윤철규 역 (1990). 아르누보. 열화당. p. 36
  17. Clare Philips. 김숙역 (2002), 장신구의 역사 p. 145
  18. 石井元章 (1999). ウェネツィアと日本, ブリュツケ東京. p. 131
  19. 박경윤 (1995). 자포니즘에 관한 연구. 경상대학교 대학원 석사학위논문. p. 15
  20. 北村哲郞. 이자연 역 (1999). 日本服飾史. 경춘사. p. 125
  21. 北村哲郞. 이자연 역 (1999). 日本服飾史. 경춘사. p. 134
  22. 與平志つ江. 임승희 역 (1999). 일본의 의생활과 사회. 경춘사. pp. 80-81
  23. 小池三枝 (2000). 野口ひろみ, 吉村圭子, 槪說日本服飾史. 光生館. p. 80
  24. 與平志つ江. 임승희 역 (1999). 일본의 의생활과 사회. 경춘사. p. 81
  25. 笹間良彦, 김인호 역 (2000). 성의 일본문화. 도서출판. 자작. p. 101
  26. 笹間良彦, 김인호 역 (2000). 성의 일본문화. 도서출판. 자작. p. 103
  27. 최선은 (2001). 조선후기와 강호(에도)시대 전통복식의 조형적 특성 비교 연구. 성균관대학교 대학원석사논문. p. 22
  28. 春木英夫 (2001). 下着の文化史. 雄山閣. 東京. p. 150
  29. 笹間良彦, 김인호 역 (2000). 성의 일본문화. 도서출판. 자작. p. 106
  30. 小池三枝 (2000). 野口ひろみ, 吉村圭子, 槪說日本服飾史. 光生館, p. 84
  31. 春木英夫 (2001). 下着の文化史. 雄山聞, 東京, p. 141
  32. 春木英夫 (2001). 下着の文化史. 雄山聞, 東京, p. 145
  33. 김용문 (1993), 아시아의 수발 양식에 관한 연구. 성신여자대학교 대학원 박사학위논문. pp. 97-99
  34. 笹間良彦, 김인호 역 (2000). 성의 일본문화. 도서출판. 자작. p. 102
  35. 신상옥 (1988), 서양복식사. 수학사. p. 156