DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Feeder Transit Route Choice Technique

대중교통 지선노선 선정기법에 관한 연구

  • Bae, Gi-Mok (Department of Urban Engineering, Daejin University)
  • 배기목 (대진대학교 도시공학과)
  • Published : 2003.09.01

Abstract

In the case of the feeder bus route choice, it is more desirable to choose the route by treating as a single route linked from origin to destination than the whole network. This study is to establish a concept that frames the feeder bus route choice technique for the change of the existing single bus route or the creation of the new feeder bus route. The concept of the feeder bus route choice technique in this study is not to frame the whole bus network but to frame a single route to a unit O-D pair. So, this study has the assumption that does not consider the waiting and transfer time at the bus stop. This system technique consists of the following phases: I) limitation of the road network examined for the study, ii) enumeration of the appropriate candidate routes by the permissive route length, and iii) determination of the optimum bus route by the route evaluation value.

지선버스 노선선정의 경우, 전체 네트워크로서의 노선선정 보다는 지하철 역 등의 특정 기ㆍ종점과의 연계차원에서 단일 노선으로 취급하여 노선선정을 행함이 바람직하다. 본 연구에서는 이와 같은 관점 하에 정류장 대기시간, 환승시간 등은 고려하지 않고, 일정 기ㆍ종점을 연결하는 지선노선 선정을 위한 간편 기법을 구축하였다. 검토대상 도로망 한정, 허용노선장에 의한 후보노선의 열거, 노선평가치에 의한 최종 노선의 선정 등의 3가지 단계를 통해 지선기능으로서의 마을버스 노선을 선정하는 기법을 구축하였다.

Keywords

References

  1. 배기목(1999), 버스운행관리 및 수송전략에 관한 연구, 한국항만학회지, 제13권2호, pp.323-331
  2. 원제무(1996), 도시교통론, 박영사
  3. 野日建幸(2001), 交通權の思想に基づく公共交通先實政策の適用可能性に關する硏究, 第36會日本都市計劃學會學術硏究論文集, pp.53-540
  4. 枝村俊郎(1977), 最適ネットワ-ク問題の地域交通網計劃への應用, 交通工學, vol.12, No.4, pp.23-31
  5. 家田仁(1999), 都市と交通の整合化に向けた制度的方策, 國際交通安全學會誌, vol.25, No1, pp.61-68
  6. 中村文彦(1997), Transit Villages in the 21th centuryの紹介, 交通工學, vol32, No5, pp.51-60
  7. 田中耕造(1982), バス輸送計劃策定土考慮すべき問題點 運輸と經濟, 運輸省
  8. 森地茂(1975), バス輸送改善のための基礎的考察, 土木學會論文報告集, 第238號, pp.61-68
  9. 天野光三(1982), 都市街路網におけるバス系統の設定計劃モデルに關する硏究, 土木學會論文報告集, 第325號, pp.57-65
  10. Chapman, R. A, H. E. Gault and Jenkins(1977), The Operation of Urban Bus Routes, Traffic Engineering+ Control, 18(6)-(9)
  11. Pierre Robillard(1972), Calibration of Dial's Assignment Method, Trans.Res., vol.17, pp.80-95
  12. Robert B. Dial(1971), A Probabilistic Multipath Traffic Assignment Model which Obviates Path Enumeration, Transp.Res., vol.5, pp.83-111 https://doi.org/10.1016/0041-1647(71)90012-8

Cited by

  1. Analysis of User Demand Characteristics of Currently-established Night Bus in Seoul by Using Smart Card Data : Case Study on Gangnam Station vol.16, pp.1, 2017, https://doi.org/10.12815/kits.2017.16.1.101