DOI QR코드

DOI QR Code

A Development of Query-Answer Learning Tool based on LTSA

LTSA 기반의 질의 응답 학습 도구 개발

  • 김행곤 (대구가톨릭대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김정수 (대구가톨릭대학교 대학원 전산교육전공)
  • Published : 2003.08.01

Abstract

The popularity of the web based education has come the need for variety learning methods and for business to exploit the web not only for interoperability but also standardization. This way of standardization has come to researched for environments, contents and practical uses in ISO. The IEEE has special]y established five technical classes for LTSA which provide advanced e-learning environments. Feedback functions would not be supported and specified in standardization for Query Answer on LTSA. In this paper, we describe the query and answer model which we have developed on layer three of LTSA. We develop the redefined model for transforming data flow oriented into object or component based model. We have developed the Query Answer Metadata (QAM) based on Learning Object Metadata (LOM). We design and showed thing a prototyping implementation the Query Answer Learning Tool (QALT). We have used the QALT to address the problem of efficiency of web based education. We also used it to develop the related tools with quality and productivity.

웹 기반 교육의 대중화로 학습 보조 도구를 이용한 다양한 웹 학습 방법들이 제시되고 있으며 또한 이틀 시스템의 운용 환경, 컨텐츠명세 그리고 활용 등의 상호 운용성 지원을 위한 표준화에 대한 연구가 국제표준기관 등을 통해 활발히 이루어지고 있다. 특히 e-learning 개발 환경을 위한 Learning Technology Standard Architecture(LTSA)를 기능별 5계층을 IEEK에서 제정하였다. 이 LTSA의 학습 보조 도구 표준화 영역에서 학습과정 피드백을 제공하는 질의 응답 학습 방법에 대한 표준규약기능을 명세하지 않고 있다. 본 논문에서는 국제표준화 기술인 ITSA 시스템 구성중 제 3계층을 기반한 질의 응답 학습 도구에 대해 연구한다. 데이터 중심으로 작성된 LTSA 컴포넌트를 객체지향 또는 컴포넌트 패라다임으로 재 정의하는 모델을 제안하고 기존의 Loaming Object Meatdata(LOM)을 참조하여 질의 응답 메타 데이터인 Query Answer Metadata(QAM)를 서술한다. 이들 재정의 모델과 QAM을 통합한 Query Answer Learning Tool(QALT)를 분석, 설계하여 프로토타이핑시스템으로 구현한다. 이를 통해 웹 기반 교육의 효율성 및 관련 도구 개발의 품질 및 생산성 효율을 가진다.

Keywords

References

  1. Ray System, 'Ray's Courseware,' http://www.ray.co.kr/, 2001
  2. Alex System, 'ADL-SCORM 표준 지원 E-Learning 시스템 및 컨텐츠 개발 환경구축 제안', http://www.alexsystem.co.kr, 2002
  3. 김덕중, 'e-Learning 표준기술 및 최신동향', IBM Mindspan Solution, http://www-903.ibm.com/kr/mindspan/products/mindspan_technologies.html, 2001
  4. Learning Technology Standards Committee, 'Draft 9 Standard for Learning Technology Learning Technology Systems Architecture (LTSA),' IEEE Computer Society, IEEE P1484.1/Draft 9, 2001
  5. 조규형, '디지털 시대, e-러닝으로 도약하라,' 마이크로소프트웨어, 9월호, pp.204-269, 2002
  6. 유영만, e-세상 e-러닝, 한언 출판사, 2002
  7. Advanced Distributed Learning, 'Sharable Content Object Reference Model(SCORMTM)(Version 1.2),' http://www.adlnet.org, 2001
  8. 한국 래쇼날 소프트웨어, 'RUP(Rational Unified Process),' http://www.rational.co.kr/products/unified_process.asp, 2001
  9. Learning Technology Standards Committee, 'Draft Standard for Learning Object Metadata (LOM),' http://ltsc.ieee.org/index.html, 2001
  10. 영산정보통신, 'GVA 시스템', http://www.gav.co.kr, 2003
  11. 넥스트에듀 정보통신, '알키온', http://www.alkion.co.kr, 2003
  12. 씨엔소프트, '원격 강의 솔루션 C-board', http://www.c-board.co.kr, 2003
  13. Sommerville, Software Engineering(6th Edition), Addsion-Wesley, 2001
  14. Booch, Rumbaugh and Jacobson, The Unified modeling Language User Guide, Addsion-Wesley, 1999
  15. Jingfeng Li, Jian Chen and Ping Chen, 'Modeling Web Application Architecture with UML,' Proceeding of the 36th International Conference on technology of Object-Oriented Language and Systems, pp.195-204, 2000
  16. Schawn Thropp & Mark Mckell, 'IMS Learning Resource Meta-Data XML Binding Specification,' IMS Global Learning Consortium, 2001
  17. Ahmed, Kal, 'Professional XML Meta Data,' Wrox, 2001
  18. 김정수, 신호준, 한은주, 김행곤, '질의 응답 학습 도구 개발을 위한 프로세스', 한국정보과학회 추계학술대회 학술발표 논문집, 제29권 제2호, pp.391-393, 2002