A study on the comparison of contents in mathematics curriculums - focused on Korea, California in USA England, Japan-

수학과 교육과정에서의 내용 비교 연구 - 우리나라, 미국의 캘리포니아주, 영국, 일본을 중심으로 -

  • Published : 2003.08.01

Abstract

This study intends to compare the mathematics contents included in the mathematics curriculum of Korea, California in USA, England, and Japan. The result of this comparison is that there are big differences on ranges, depths, and grades between mathematics contents in four countries' mathematics curriculum. In Korea, more contents are dealt in earlier grade and to higher level than other countries. And, these features are revealed more apparently in the area of algebra, analysis, and geometry than probability and statistics.

본 연구의 목적은 우리나라를 중심으로 미국, 영국, 일본의 수학과 교육과정에서 다루고 있는 내용을 구체적으로 비교하는 것이다. 본 연구의 결과, 수학과 교육과정에서 다루는 내용들의 양, 깊이. 학년 수준에서, 우리나라와 미국, 영국, 일본 사이에 상당한 차이가 있는 것으로 나타났다. 전반적으로 우리나라의 교육과정이 미국, 일본, 영국의 교육과정보다 더 많은 주제를 더 빨리 도입하여 더 높은 수준까지 다루고 있는 것으로 나타났다. 이러한 특징은 대수, 해석, 기하 영역에서 분명하게 나타났으며, 확률과 통계 영역에서는 상대적으로 약화되는 것으로 나타났다.

Keywords