Archives of design research (디자인학연구)
- Volume 16 Issue 3
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- Pages.411-420
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- 2003
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- 1226-8046(pISSN)
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- 2288-2987(eISSN)
Analysis of Korea Local Government Identity - Focus on the symbol marks -
지방자치단체 C.I 경향 분석 - 심볼마크를 중심으로 -
Abstract
In 1990, the City of Bucheon, Geonggi Province, became the first local government to create its own C.I Soon afterwards, this idea of having one's own C.I spread to the rest of the localities in Korea. Now, in 2003, 218 local governments have created their on Corporate Identities. It was an effort on the part or each local government to give a sense of belonging to the local community by creating a C.I which embodies, symbolizes and represents what is most unique about the locality and its community. It is something that each member of that community can identify himself or herself with. It is also something with which people from other localities can readily recognize that local community as this or that, thus increasing the brand-name-value of the locality. A friendly and easily recognizable C.I has an indirect effect of making the local government more accessible to the ordinary people, at least psychologically, overcoming the traditional image of overbearing officialdom of the bureaucracy. In this article, we propose to investigate whether the 218 local government C.Is, which have been created since 1990, have actually effected the above kinds of possible changes in the local governance or not. To that end, we will examine all 218 local government C.Is if they are successfully symbolizations of the local characters and identities. We will also try to point out sly problems, if there are any, and propose some alternative approaches to the designing of Local Government C.Is, by analyzing the mutual similarities in the very shapes and colors among all the 218 local government C.Is. It is our hope that this analyses will be of some use in the future formulations of the local policies for a more responsive local governance.
지방자치단체(이하 '지자체') C.I는 1990년 경기도 부천시를 시작으로 전국에 퍼져 나갔다. 현재는 전국 218개 지자체 모두가 구축을 해 놓았다. 이는 급변하는 사회의 요구에 각 지자체가 부응하기 위한 노력 중에 하나라고 볼 수 있다. 각 지자체는 지방 고유의 특색을 살린 C.I로 주민들의 일체감ㆍ소속감 조성, 주민들에 친근한 이미지 제공, 타 지방에 주는 홍보효과 등 주민과 함께하는 지자체로써 거듭나기 위해 많은 노력을 기울이고 있다. 이런 노력들로 인해 현재 대부분의 지자체가 과거 문턱높은 지자체에서 현재에는 상당히 친근하게 변화된 모습을 많이 보여주고 있는 것이 사실이다. 그러나 본 연구에서는 이런 지자체의 C.I가 그 자체의 의미를 충분히 반영하고 있는가에 대한 의미를 심볼마크(이하 '심볼')를 중심으로 살펴보고자 한다. 218개 지방자치단체 모두 각 지방의 특성과 정체성을 충분히 살려낸 심볼이 구현되어 있는지를 파악하고, 심볼의 유사성, 컬러의 유사성, 의미의 유사성 등 여러 가지 문제점들을 발견하고 분석함으로써, 더 나은 대안을 제시하고, 지자체의 올바른 C.I 정책 구현에 도움이 되고자 한다.