자동차 휠 디자인에 대한 감성 분석 연구

A Study on the Design of Wheel for Car on Human Sensibility Analysis

  • 김희연 (연세대학교 대학원 생활디자인학과) ;
  • 나윤선 (연세대학교 대학원 생활디자인학과) ;
  • 신강원 (연세대학교 대학원 생활디자인학과) ;
  • 윤형건 (연세대학교 대학원 생활디자인학과)
  • 발행 : 2003.08.01

초록

현대 소비자들은 좀더 감각적이고, 정서적 만족감을 제공하는 제품을 기대하고 있으며, 이에 감성공학이란 전문적인 지식들을 자동차 디자인에 응용할 필요성이 대두되게 된 것이다. 자동차의 경우 개성 있는 나만의 차를 갖고 싶어하는 욕구로 자동차를 꾸미는 데에 많은 투자를 하면서 휠 디자인이 중요시되고 있다. 이에 본 연구에서는 새로운 디자인 방향 모색으로 감성 공학적 분석 방법을 통하여, 소비자들의 자동차 휠 디자인에 대한 이미지를 파악하고, 소비자의 요구와 감성에 따른 자동차 휠 디자인을 분석하였다. 그 결과, 'harmonious', 'fresh'와 'strong'의 이미지가 자동차 휠 디자인을 대표하며, 'harmonious' 이미지로는 스포크 타입, 'fresh'의 이미지는 메쉬 타입, 'strong'의 이미지는 디쉬 타입의 자동차 휠 디자인으로 나타났다. 따라서 자동차 휠의 디자인 개발에 소비자의 감성을 기반으로 한 감성 공학적 디자인 접근을 함으로써 소비자에게 만족시킬 수 있는 디자인 방향 제시를 가능케 하였다.

Modern consumers expect the goods which is sewed more sensitive and emotional satisfaction. It is necessary to apply the knowledge of sensibility analysis to the design of car. The design of wheel for car is regarded as important because consumers want to have unique cars and spend on decorating their cars. This study is to understand the image of consumer's idea about the design of wheel for far through the sensibility analysis that is understood from a part of new design way. According to consumers'needs and emotion, the images of 'harmonious', 'fresh' and 'strong' are representative for the design of wheel for car. The wheel of spoke type stands for the image of 'harmonious', the wheel of mesh type for the image of 'fresh' and the wheel of dish type for the image of 'strong'. Therefore, the emotional image that consumers have of the product is extracted by the sensibility Analysis. In turn, the suggestion of a design direction that satisfies the consumers is possible.

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