Design Applications Caused by Priming Effects of Visual Image Information - Based on Background Designs for Commercial Web Site

비쥬얼 이미지 정보의 점화효과에 따른 디자인 적용방안 - 상업용 웹사이트 배경화면 디자인을 중심으로 -

  • Published : 2003.08.01

Abstract

Priming Effect, as a part of "Contextual Effect" is the phenomenon that pre-searched product information influences consecutive product evaluation. "Priming Effect" is different from other types of "Contextual Effects" in that pre-searched information doesn't have an direct effect on product evaluation, but an indirect effect which means that pre-searched information influences interpretation of consecutive product evaluation. On the previous theoretical background, this study investigated that how visual images can influence consumer preference and product choice, introducing concept of priming effects into the design of on-line shopping malls. This experiment adopted the digital cameras as the experimental stimulus target products and designed the individual web pages by priming the attributes of price and size. In result of analysis, the difference of product preference by priming attributes was proved to be statistically significant. In this reason, suggesting the background of commercial web page can be the significant factor in choosing products, the priming effects introduced into the design can be positively employed in online advertising.mployed in online advertising.

점화효과(Priming Effect)라 함은 상황효과(Contextual Effect)의 일부로서 "앞서 본 정보에 의해 뒤에 나오는 제품정보의 해석이 영향을 받게되어 제품평가가 달라지는 현상"을 말한다. 점화효과가 다른 상황효과와 구별되는 점은 앞서나온 정보가 제품의 평가에 직접적인 영향을 미치는 것이 아니라 제품정보의 해석에 영향을 미침으로 인해 제품평가에 간접적인 영향을 미친다는 점이다. 위와 같은 이론적 배경을 바탕으로 본 연구에서는 점화효과의 개념을 디자인 분야에 적극적으로 도입하여 온라인 쇼핑몰 디자인에 있어 시각적 이미지들이 제품의 선호도와 선택에 어떠한 영향력을 행사하는지 파악하였다. 디지털카메라를 대상제품으로 '가격과 '크기'에 관한 속성을 점화시킨 웹 페이지를 각각 설계하여 제품에 대한 선호도 차이를 실증분석 하였으며 그 결과 점화된 속성에 따른 제품의 선호도 차이가 유의한 것으로 판명되었다. 따라서 상업용 웹 페이지의 배경화면이 제품의 선택에 영향을 미칠 수 있는 요인이라는 점을 인지하고 이러한 점화효과를 디자인과 접목시켜 온라인상의 광고에도 적극적으로 활용할 수 있기를 기대해본다.있기를 기대해본다.

Keywords