A Study on the Social Needs of Customer for Robot Design

로봇 디자인에서 사용자의 사회적 니즈 추출에 관한 연구

  • Published : 2003.08.01

Abstract

This article suggest a research method to extract user needs for designing social interface of a service robot. We first discuss social design issues for the service robot. Then we present a novel survey method for the service robot based on the social design issues and robot characteristics. Finally we discuss survey results, answered by Korean customers, of functional needs, social characteristics, product design for a home service robot. It is analyzed that Korean customers expect the image of home service robot as “a late teenager female who helps household work effectively”

본 논문은 가정용 서비스 로봇의 사회적 인터페이스 디자인에 대한 사용자의 니즈를 추출하는 방법을 제시하였다. 본 논문에서는 서비스 로봇을 위한 사회적 디자인의 이슈들을 논의하였으며, 이를 바탕으로 "로봇의 성격"을 분류하고 정의하는 방법을 고찰하였다. 이렇게 정의된 방법에 따라 사용자의 니즈를 파악하기 위한 설문을 구성하고, 그 결과를 분석하여, 사 용자가 요구하는 로봇의 사회적 성격을 디자인에 반영하는 방법에 대하여 연구하였다. 결과적으로 본 논문에서는 한국의 소비자를 대상으로 가정용 서비스 로봇의 기능 니즈, 사회적 속성, 외형 디자인에 대해 조사한 결과를 논의하였다. 결과를 통하여, 한국의 소비자들은 "집안의 가사노동을 효과적으로 도와주는 십대 후반의 여성" 이미지를 가정용 로봇에게서 기대하는 것으로 분석되었다.봇에게서 기대하는 것으로 분석되었다.

Keywords