한국학교수학회논문집 (Journal of the Korean School Mathematics Society)
- 제6권1호
- /
- Pages.27-43
- /
- 2003
- /
- 1229-0890(pISSN)
- /
- 2713-4350(eISSN)
평가부분에서 지식공간과 퍼지이론의 활용 방안에 관한 연구
The Study of Applications of Knowledge Space and Fuzzy Theory from the Perspective of Evaluation
초록
본 논문은 자데교수에 의해 소개된 퍼지집합을 정의하면서 시작된 퍼지이론과 도이거넌과 팔마건에 의해 발전된 지식공간의 수학교육의 교수학습에 효과적으로 적용될 수 있는 모색하고자 하는 의도로 새로운 이론을 소개한다. 특히, 위 두 이론은 평가부분에서 현재의 평가방법이 해결할 수 없는 부분을 접근하여 수학 학습 평가의 새로운 장을 열 것으로 기대한다.
This paper introduces some theories that can be effectively applied for the development of teaching and learning mathematics using fuzzy theory developed by Zadeh who defined fuzzy set and knowledge space by Doignon and Falmagne. Especially, we expect that two theories mentioned above are expected to solve the situation that could not be taken care of the present evaluation method.
키워드