EASY5를 이용한 더보프롭엔진(PT6A-62)의 성능해석기법에 관한 연구

A Study on Performance Analysis Technique of Turboprop Engine(PT6A-62) Using $EASY5^{\circledR}$

  • 공창덕 (조선대학교 우주항공공학과) ;
  • 최인수 (조선대학교 대학원 항공우주공학과)
  • 발행 : 2003.03.01

초록

본 연구에서는 EASY5를 이용하여 터보프롭 엔진의 정상상태 성능모사를 위한 모델을 개발하였다. 본 연구에서는 KT-1의 주 추진기관인 PT6A-62 터보프롭 엔진을 연구대상 엔진으로 선정하였고, EASY5 모델을 이용하여 여러 가지 조건에서 성능해석을 수행한 후 그 결과에 대한 검증을 위하여 상용프로그램인 GASTURB의 결과와 비교하였다. 우선 비행마하수 0, 지상에서 고도 30,000 ft까지의 비장착조건에 따른 성능해석을 수행하였고 다음 지상에서 고도 25,000 ft까지 장착상태에서 ECS OFF, 최대 이륙조건에 따른 성능해석을 수행하였다. 마지막으로 장착상태에서 ECS를 최대로 가동시켰을 때 고도 5,000ft와 10,000ft, 비행마하수 0.1에서 0.3 조건에 따른 성능해석을 수행한 결과를 GASTURB와 비교한 결과 최대 오차율 5.0% 이내로 프로그램의 신뢰성을 확인할 수 있었다.

A steady-state performance simulation program using $EASY5^{(R)}$ on the turboprop engine was developed through in this study. The PT6A-62 turboprop engine which is the power plant of the first Korean basic trainer KT-1, was selected for this study. In order to evaluate the proposed perfrmance model the analysis results of $EASY5^{(R)}$ model were compared with the simulated results by the GASTURB program, which is well blown commercially for the simulation performance analysis at various cases. The first case was the uninstalled condition with various altitudes from ground to 30000ft and flight Mach No. 0. The second case was the install condition with various altitude from ground to M at the maximum take off and the ECS (Environmental Control System) OFF conditions. The third case was install condition with the altitude range from 5000 ft to 1000ft and Mach No. 0.1 to 0.3 at maximum ECS operating condition. It was confirm that the results by the $EASY5^{(R)}$ model were well agreed with those by GASTURB within maximum 5.0%

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참고문헌

  1. Sellers, J. F., and Daniele, C. J., 1975 'DYNGEN - A Program for calculating Steady-State and Transient Performance of Turbojet and Turbofan Engines", NASA TND-7901
  2. Kurzke. J., 'GASTURB 8.0:User's Manual', 1998
  3. Sog-kyun Kim, 'Gas Turbine Simulation Using SIMULINK', MSc THSIS, Cranfield University
  4. Changduk Kong, Jayoung Ki, Kwangwoong Koh, 1999, Steady-state and Transient Performance Simulation of a Turboshaft Engine with Free Power Turbine, ASME Turbo Expo 99 Conference
  5. 공창덕, 기자영, 고광웅, 1998. 4., 'CMF 기법을 이용한 소형 분리축 방식 터보축 엔진의 동적모사', 한국추진공학회지
  6. Boeing Company 'EASYS User's Manual', 1996
  7. 공창덕 외 3인, '항공기가스터빈엔진', 동명사, 1997