Comparative Study on the Quality of Korean Books and American Books

우리나라와 미국의 학술도서의 질적 평가에 관한 연구

  • 이승채 (전북대학교 문헌정보학과)
  • Published : 2003.06.01

Abstract

The object of this study is to compare qualitative level between Korean academic books and American academic ones evaluated by faculty members in Korea. To achieve this study, the data were produced by the questionnaires from faculty members of the Chonbuk National University. The major conclusions are summarized as follows: 1. As a whole, American academic books are evaluated more excellent than Korean academic ones. American academic books have more appropriateness of citation, level of content completion, usefulness of content, clearness of expression and accuracy of data than Korean academic ones 2. This study shows that American academic books are evaluated more excellent than Korean academic ones in every subject. 3. The respondents who had studied in the United States of America for more than two years evaluate American academic books more excellent than those for less than two years. 4. Regardless of the periods of study in America, however, most of respondents evaluate American academic books better than Korean academic ones in all fields.

본 연구의 목적은 세계적인 수준이라고 할 수 있는 미국의 학술도서와 비교해서 우리나라 학술도서의 수준이 어떤지, 구체적으로 어떤 측면이 우수하거나 부족한지, 학문분야별로 어떤 차이가 있는지 등에 대하여 교수들이 자기분야의 전공도서들을 어떻게 평가하고 있는지 밝히는 것이다. 본 연구에서는 교수들에게 설문지를 배포하여 5개의 평가 항목별로 5개 등급중에서 선택하여 체크하도록 하였다. 그 결과 다음과 같은 사실이 밝혀졌다. 1) 미국의 학술도서와 한국의 학술도서를 평가기준별로 비교하여 평가한 결과 모든 평가항목에서 한국과 미국의 전공도서 수준 차이가 유의한 것으로 나타났다. 즉 미국의 전공도서가 내용의 유용성, 문장표현의 명료성, 자료 및 데이터의 정확성, 적절한 인용문헌의 제시, 내용의 완성도 등 모든 평가항목에서 더 우수하다는 평가를 받고 있음이 나타났다. 2) 모든 학문분야에서 미국의 전공도서가 한국의 전공도서보다 더 우수하다는 평가를 받고 있음이 나타났다. 3) 연구대상자의 미국수학기간에 따라서 2년 이하 그룹과 2년 초과 그룹으로 나누어 “미국 수학기간별 한국과 미국의 전공도서 수준 차"에 대해 종합적으로 평가한 결과 두 그룹에서 미국의 전공도서가 한국의 전공도서보다 종합적인 면에서 더 우수하다는 평가를 받고 있음이 나타났다. 4) 미국 수학기간에 따라 평가수준의 차이가 존재하는지를 검정한 결과 미국에서 오래 수학하여 일반적으로 미국도서를 잘 파악할 것이라고 생각되는 교수그룹에 의하여 미국 전공도서가 한국 전공도서에 비하여 더 높은 평가를 받고 있음이 나타났다.

Keywords

References

  1. 고려대학교 출판부. 1975. 「논문작성법」. 서울: 고려대학교출판부
  2. 연세대학교 연구처. 1998.「새논문작성법」. 서울: 연세대학교연구처
  3. 이회여대 출판부. 1999. 「연구방법과 논문작성법」. 서울: 이회여대 출판부
  4. 한국도서관정보학회 . 2001.「한국도서관정보학회지」. 서울: 한국도서관정보학회지
  5. 이승채. 2003. 우리나라 학술지의 절에 관한 연구. 「한국문헌정보학회지」. 37 (1): 227-243
  6. American Psychological Association. 1994. Publication Manual of the American Psychological Association. 4th ed. Washington: American Psychological Association
  7. Clair, Gloriana St. 1995. Research and Respect. College & Research Libraries. 56(7): 297-298 https://doi.org/10.5860/crl_56_04_297
  8. Glogoff, Stuart. 1988. Reviewing the Gatekeepers: A Survey of Referees of Library Journals. Journal of the American Society for Information Science. 39(6): 400-407 https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-4571(198811)39:6<400::AID-ASI3>3.0.CO;2-Q