Journal of Korea Multimedia Society (한국멀티미디어학회논문지)
- Volume 6 Issue 3
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- Pages.539-548
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- 2003
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- 1229-7771(pISSN)
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- 2384-0102(eISSN)
A Study of Design Strategies for Multimedia Content on Domestic Brand Sites
국내 브랜드 사이트에서의 멀티미디어컨텐츠 적용실태 조사를 통한 디자인전략 연구
Abstract
Recently, the reconsideration of the worth of Brand marketing asked marketers and designers alike to deal with the reappearance of Brand marketing on the web environment. The most significant changes are the appearing numerous Brand Sites and the efforts of Brand marketing on the internet. For this paper, I first study about the concept of Brand Sites, and then research the sites from various industrial fields which are selected as a leading Brand by consumers. Through this research, I inspect the realities of applying multimedia contents on domestic Brand web sites, and consider the effects they might have in the building of Brand Images on web sites. In Conclusion, I suggest that the design strategies for applying multimedia contents in the Brand Sites. The purpose of this study is for extending the design opportunities for multimedia contents in the internet. Furthermore, I am continuing my research through studying the interrelationship between Brand recognition and multimedia content usage that are appearing on Brand Sites.
최근 대두되는 브랜드에 대한 가치 인식의 재고는 인터넷의 환경 속에서도 빠른 대처를 요구하고 있다. 그 가장 대표적인 변화가 브랜드 사이트의 등장과 그 사이트를 통한 브랜드 마케팅의 노력일 것이다. 본 논문에서는 이러한 브랜드 사이트의 컨텐츠디자인 연구를 위해 먼저 브랜드 사이트의 개념을 이해하고, 소비자가 뽑은 인지도 1위 브랜드들의 사이트들을 대상으로 국내 브랜드 사이트의 디자인현황을 살펴보고자 한다. 관찰결과를 바탕으로 브랜드 사이트의 멀티미디어 적용 실태를 파악하고, 효율적인 브랜드 이미지 구축 방안의 하나로 멀티미디어 컨텐츠의 응용을 제시한다. 이어 효율적인 멀티미디어컨텐츠 적용을 위해 사이트의 특성과 사용자 성향에 부합하는 멀티미디어 컨텐츠 디자인 전략을 제시해 봄으로써 온라인 브랜드 마케팅의 발전과 인터넷 환경에서 멀티미디어 컨텐츠의 디자인 기회 가능성을 확장해 보고자 하였다. 후속 연구로는 브랜드사이트의 인지도 형성과 멀티미디어 컨텐츠 디자인 유형에 관한 상관성 연구가 현재 진행되고 있다.