A study on the effect that brand image in sports equipment gets in consumer product purchase

스포츠용품에 있어서 브랜드 이미지가 소비자 제품구매에 미치는 영향에 관한 연구

  • 윤선영 (울산대학교 정보통신대학원) ;
  • 전성복 (울산대학교 디자인대학)
  • Published : 2003.05.01

Abstract

Modem market's tendency is displaying brand strategy of Corporation sells product and consumer buys rand'.Brand acts by intermediate that reflect consumer's request and experience and attach product and consumer hat produce. Successful brand intended strategy empirical esthetics enemy, and consumer recognizes brand to novel experience and think by one fixed idea (awareness). any corporations wish to get maximum effect into minimum investment expense that reduce huge public elations and advertisement charge. Do to incuse impression for product brand through direct interview with consumer at purchase visual point, and do function hat drive purchase and the importance great rawly. Therefore, sight expression of brand image must be able to from immobile one impression in consumer's spirit being inked nearly with brand .Brand that situate by affirmative impression once can arrive in purchase by brand without alternative information being withdrawn by consumer's emory. Solution of visual expression for this being city cornification laying stress on logo and mark of brand as central element of brand image, speak as communication actor who back this. This to be Dija as direction that product and connection are deep before meaning that is sight language enemy who allow fetters special quality and the seniority in age sex language enemy of brand as ell as have direction of by methods method for problem solution present can .Therefore, relation with brand image analysis of sports equipment and consumer product purchase that this research forms market economy theoretical investigating to be effective and present direction that is image-making to be consistency this the purpose be.

현대 시장의 경향은 '기업은 제품을 팔고 소비자는 브랜드를 산다'라는 브랜드 전략을 나타내고 있다. 브랜드는 소비자의 요구와 경험을 반영하고 연출하는 제품과 소비자를 연결시키는 매개체로 작용한다. 성공적인 브랜드는 경험적인 미학적 전략을 지향하게 되었고, 소비자는 브랜드를 색다른 경험으로 인식하고 하나의 고정된 관념(인식)으로 떠올리게 된다. 많은 기업들은 막대한 홍보와 광고비용을 절감하는 최소의 투자비용으로 최대의 효과를 얻고자 한다. 구매시점에서 소비자와의 직접적 대면을 통해 제품 브랜드에 대한 인상을 각인시키고, 구매를 유도하는 기능을 하며 그 중요성이 날로 커지고 있다. 따라서 브랜드 이미지의 시각표현은 브랜드와 밀접하게 연결되어 소비자의 마음에 고정된 하나의 인상을 형성할 수 있어야 한다. 일단 긍정적인 인상으로 자리잡은 브랜드는 소비자의 기억으로 인출되어 별다른 정보 없이 브랜드만으로 구매에 이를 수 있게 한다. 이를 위한 시각적 표현의 해결은 브랜드 이미지의 핵심적 요소로서 브랜드의 로고 및 마크를 중심으로 한 시각화이며, 이를 뒷받침하는 커뮤니케이션 요인이라 하겠다. 이는 제품과 관련이 깊은 방향으로서의 디자인적 방향성을 가지게 될 뿐 아니라 브랜드의 언어적 특성과 그 연상성에 기반을 둔 시각 언어적인 의미 전이의 방법들로 문제해결을 위한 방법을 제시해 줄 수 있다. 따라서 본 연구에서는 시장경제를 형성하는 스포츠용품의 브랜드 이미지분석과 소비자 제품구매와의 관계를 이론 적 고찰하여 이를 효과적이고 일관성 있는 이미지를 형성하는 방향을 제시하는데 그 목적이 있다.

Keywords