Market Seeker Strategy and Market Leader Strategy Through Design

디자인을 통한 시장탐색전략과 시장선도전략

  • Published : 2003.05.01

Abstract

This research verified efficiency of 2 design process models; 2-stage model and 3-stage model. 2-stage model means subjective and sensitive design process based on designer's creative mind. Contrarily, 3-stage model means objective, logical and consumer-oriented design process. Past researches have suggested inconsistent conclusions on efficiency of 2 design process models. This study suggested efficiency of 2 design process model based on the concept of market leader strategy and market seeker strategy. The study results imply that, in condition of high prestige brand, 2-stage model based on market leader strategy is more effective and contrarily in case of low prestige brand, 3-stage model based on market seeker strategy is more efficient. However, it is requested to perform various investigation about situations in which each design process model is more effective for the generalization of the study results.

본 연구는 디자인의 프로세스를 2단계모델과 3단계모델로 구분하고 이들 각 모델의 효율성에 대하여 검증하였다. 2단계모델은 디자이너의 창의적인 마인드를 바탕으로 주관적이고 감각적으로 수행하는 디자인활동을 의미하며 반대로 3단계모델인 경우 객관적이고 논리적인 소비자 중심적자인 활동을 의미한다. 기존 연구에서는 이러한 두 가지 모델에 대하여 상대적으로 어떤 모델이 더 효과적인가에 대하여 의견의 일치를 이루어내지 못하였다. 본 연구에서는 이들 두 모델에 대하여 시장선도전략(market leader strategy)과 시장탐색전략(market seeker strategy)의 개념을 통해 각각의 효율성을 제시하였다 즉, 실증분석을 통해 명성브랜드라면 2단계모델을 바탕으로 한 시장선도전략이 그리고 비명성브랜드인 경우에는 3단계 모델을 바탕으로 한 시장탐색전략이 더 효율적이라는 상황적 입장을 제시하였으며 다만 어떤 상황에서 어떤 모델이 더 효율적인지에 대한 다각적인 검토가 더 필요하다고 제안하고 있다.

Keywords