A Study on Rolls for the Association of Sound as Subtext for Animation

애니메이션의 하위 텍스트로서의 음향의 연상 작용과 역할에 관한 연구

  • 김지홍 (동명정보대학교 정보조형학부 컴퓨터그래픽학과)
  • Published : 2003.05.01

Abstract

This is a study on the roles in the association of sound as subtext for animation. On this study, it will be helpful to develop sound concepts and to create animations with creativity. For animation without sound can be produced as an artistic purpose, however, most animations are created with sound. It is not means that sound is less important than visual in animations. Sound is also one of significant element to create animations. Sound have many important rolls for subtext such as parts of action, leitmotif, characteristic, time, ethnic, localization in the animations. It will be analyzed two animations such as Shrek (DreamWorks Pictures production/ Director: Andrew Adams) and Monsters Inc. (Walt Disney Pictures/ Director: Peter Doctor).

애니메이션은 시각적 요소(visual element)와 청각적 요소(audio element)로 구성된다. 청각적 요소인 음향(sound)에는 대사(dialogue)와 음향효과(sound effects)와 음악이 있다. 애니메이션에서 청각적 요소는 시각적 요소의 부가적인 위치를 점한다고 하나 결코 그 역할과 의미는 적지 않다. 본 연구는 애니메이션의 이론적 기틀을 마련하여 단순히 오락물로써만이 아니라 예술작품으로써 애니메이션을 영상 미학적으로 승화시킬 수 있을 것이다. 음향은 애니메이션의 하위텍스트로서의 연상 작용을 위해 사용될 수 있다. 연기의 부속물로서, 라이트모티브(leitmotif)를 위해, 반어적 표현을 위하여, 성격화를 위해, 지역과 민족의 표현을 위하여 그리고 시간의 변화를 위해 음향이 연상 작용을 한다. 따라서 이러한 내용들을 애니메이션인 드림웍스사의 슈렉(Shrek)과 디즈니사의 몬스터 주식회사(Monsters Inc.)를 통해 비교 분석하여 실제 애니메이션의 제작시에 음향을 적절히 사용할 수 있도록 한다 또한 음향의 연상의 활용방안을 찾아보고, 이를 통해 영상 표현의 방법을 다양화하여 미학의 질적 수준을 향상시키는 이론적인 바탕이 되도록 한다.

Keywords