The Perception of Teachers on the Instructional Method of Practical Arts Education

실과교과의 교수 .학습 방법에 대한 교사들의 인식

  • Published : 2003.04.01

Abstract

This study examined teacher perception of the instructional method. activities and material in terms of class quality enhancement. Also this study established instructional method. activities and material application Per 7th Practical Arts Education Course guidance domain. and type identification of the instructional method and activities unique to the Practical arts curriculum. Conclusions : 1. Teachers consider the instructional method and material beneficial. However in the item relevant to application of diverse instructional methods Per specific teaching objective and educational content in the actual classroom. the highest percentage responding. ‘relatively yes’ (39.7%) . balanced out with those answering. ‘no’(37.7%) 2. In linking the instructional method and material to secondary school home economics education, teachers experienced difficulty in teaching only the clothing education domain . 3. In each guidance domain, lecture method, problem-solving learning. cooperative learning. home project learning and functional learning were surveyed for instructional method suitability. Notably, home project learning was identified as a significant instructional method. This result begs in-dept analysis as home project learning may be utilized as a tool to compensate for the absence of practical educational objective condition fulfillment and to substitute for teachers unable to Provide such functional guidance in class. 4. In each guidance domain. role-playing. debate/discussion. case study research, practical exercise and activity reporting were rated as essential teaching ㆍ learning activities. 5. In each guidance domain.‘VCR’, ‘CD-ROM’ and ‘Web media’ were identified as suitable instructional materials .

Keywords

References

  1. 실과(기술 · 가정) 교육과정 교육부
  2. 교사 · 교수 협동 열린교육 학술대회 자료집 문제해결학습을 통한 열린 실과의 수업모형과 적용 실제 나승일(외)
  3. 실과교육학 원론 류청산(외)
  4. 한국실과교육학회지 v.12 no.1 학습자의 개인차를 고려한 실과 교수-학습 및 평가방안 탐색 왕석순(외)
  5. 초등학교 교수 · 학습 방법의 탐색과 예시자료의 개발을 위한 워크숍, 연구자료 ORM 2002-3 초등학교 실과 교수 · 학습 방법이 탐색과 예시 자료 개발 왕석순
  6. 2001년도 동계 학국실과교육학회 학술발표대회 자료 지식기반사회에서의 실과교육의 방향 이상갑
  7. 실과교육론 전국교대 실과교육연구회
  8. 1998년도 한국실과교육학회 학술발표대회자료집 실과교육의 활성화를 위한 교육내용과 방법의 이론적 탐색 전세경
  9. 초등학교 교수 · 학습 방법의 탐핵과 예시자료의 개발을 위한 워크숍, 연구자료 ORM 2002-3 초등학교 실과 교수 · 학습 방법이 탐색과 예시 자료 개발 정구향
  10. 학국실과교육학회지 v.10 no.2 초등학생의 창의성 증진을 위한 실과교육 지도 방안 정미경
  11. 실과 교수학습 정성봉
  12. 제7차 교육과정 편성 운영 방안 연구, 연구보고 CR 조난심(외)
  13. 실과교육 방법과 내용탐구-제7차 교육과정을 중심으로- 충청북도초등실과교과교육연구회
  14. 실과교육연구 최유현
  15. 교육통계연보 한국교육개발원