초등학교 비만아동에 대한 교육적 효과

The Educational Effects to The Obese Children in Elementary School

  • 이선미 (부산대학교 교육대학원 간호교육학과) ;
  • 김영혜 (부산대학교 의과대학 간호학과)
  • Lee, Sun-Mi (Department of Nursing Education, Graduate School of Education, Pusan National University) ;
  • Kim, Young-Hae (Department of Nursing, Pusan National University)
  • 발행 : 2003.06.01

초록

The purpose of this study was to analyze the effects after having the obesity education with obese elementary school children. The subjects were made up of 31 obese children out of U elementary school in B town as experimental group, and also were selected 34 children out of S elementary school under the same circumstance as control group. They ranged from the third to sixth grades with over 30% body fat ratio. The proceeding of obesity education consisted of three stage; stage for preparation, stage for practice, and stage for finish. The stages mentioned above were put into practice in turn for eleven weeks beginning on Oct. 8, 2001 through Dec. 22, 2001, while two stages only, stage for preparation and finish, were put into practice on the control group. The contents of the education for eleven weeks obesity regulation contained counseling and taking regular exercises once a week by professional gym teacher. In order to evaluate the effects of the education, physical characteristics, body composition, physical fitness, knowledge of obesity, dietry habit and attitude were measured. The obtained data were analyzed using SPSS program, the effects of pre and post obesity education in experimintal group were measured by paired-t test. The conclusions of this study were as follows : 1. Body fat ratio was significantly reduced after obesity education in experimintal group(p=.003). 2. The height with experimental group got taller remarkably(p=.000), but weight showed no signeficance after obesity education(p=.258). 3. Triceps and subscapular skinfold thickness showed remarkable decrese after obesity education(p=.000), percentage body fat and body fat amount got down remarkably after obesity education(p=.000). Percentage lean body mass and lean body mass amount got down remarkably after obesity education(p=.000). 4. Body flexibility, agility and muscle endurance graded up remarkably after obesity education(p=.009, p=.000, p=.000). 5. The grade in obesity knowledge got up remarkably after obesity education(p.000), but dietry habits and its life showed no significance in figures after obesity education(p=.335, p=.112). Through the results shown above, the obesity education caused body fat ratio, physique, body composition to grade up and physical fitness elevated, while dietry habits and its life showed no significance.

키워드

참고문헌

  1. 강명희, 송은주, 이미숙, 박옥진. 도시 저소득층 주부의 영양태도, 지식 및 식생활을 통해서 본 영양교육의 효과. 한국영양학회지 1992; 25(2): 62-78
  2. 김선희. 일개 초등학교 비만아동을 위한 비만관리 프로그램 효과에 관한 연구. 연세대학교 보건대학원, 석사학위논문, 1997
  3. 김용성. 비만과 PPAR. 대한비만학회지 1999; 8(1)
  4. 김용주. 서울지역 여고생의 체중조절 관심도에 따른 식생활 행동에 관한 연구. 연세대학교 교육대학원, 석사학위논문. 1987
  5. 김이순. 초, 중, 고등학교 비만관리프로그램 구축 및 CD-ROM 개발에 관한 연구. 동의대학교 건강 증진기금 연구사업, 2001
  6. 김재수. 비만증 걱정 끝. 서울: 21세기 교육사; 2000
  7. 김현아. 강릉지역 학령기 아동의 비만 실태 및 그 치료를 위한 연구. 강릉대학교 대학원, 석사학위 논문, 1995
  8. 문화일보. 국민 5명중 1명 비만 위험. 2002. 03. 26일자
  9. 박진경. 소아비만과 식이요법. 서울특별시 간호사회 1998년도 사업보고서, 1998
  10. 박진경, 안홍석, 이동환, 김명중, 이양자.(1994). 비만아에 대한 영양교육 실시효과에 관한 연구. 한국영양학회지 1994; 27(1)
  11. 박진홍. 운동요법, 영양요법, 행동수정요법에 의한 비만 초등생의 신체조성과 체력변화. 한양대학교 대학원, 석사학위논문, 1997
  12. 부산광역시교육청. 비만관리우수사례모음집. 1997
  13. 부산광역시교육청. 비만학생 실태조사 분석결과. 2001
  14. 백영호. 운동 영양학. 부산: 진영문화사; 1992
  15. 이경희. 비만아동과 표준체중아동의 건강 통제 소재, 열등감 수준 및 대인거리에 관한 연구. 고려대학교 교육대학원, 석사학위논문, 1997
  16. 이광희. 비만여학생을 위한 간헐적 유산소성운동의 효과. 서울대학교 대학원, 석사학위논문, 1993
  17. 이기열, 이양자, 김수영, 박계숙. 대학생의 영양 실태조사. 한국영양학회지 1980; 13(2): 73-81
  18. 이윤나. 영양교육이 비만 여중생의 체지방, 혈청 지질 및 식습관에 미치는 영향. 서울대학교 대학원, 석사학위논문, 1995
  19. 이정원, 이미숙, 김정희, 손숙미, 이보숙. 영양판정. 서울: 교문사; 2000
  20. 이진복, 이정오, 김성원, 강재헌, 양윤준. (2000). 서울 시내 일부 초등학교 아동에서 비만의 유병률 및 위험요인. 가정의학회지 2000; 21(7): 866-873
  21. 이현철. 비만증의 식사요법. 대한의학협회지 1994; 37(9)
  22. 주현옥. 아동의 비만관리를 위한 체중조절 프로그램 개발. 부산대학교 대학원, 박사학위논문, 1998
  23. Boren AR, Dixon DN, Reeds DB. Measuring nutrition attitude among university students. J Am Diet Assen 1983; 82(3): 251
  24. Brozek J, Grande F, Anderson JT, Keys A. Densitometric analysis of body composition: Revision of some quantitative assumptions. Annual New York Academic Sci 1963; 110: 113-140 https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.1963.tb17079.x
  25. Dietz WH. Childhood Obesity. In Brodoff B.M(eds): Obesity. London: Lippincott Company; 1992
  26. Held ML, Snow DL. MMPI, internal-external control, and problem check list scores of obese adolescent females. Journal of Clinical Psychology 1972; 28(10): 523-525 https://doi.org/10.1002/1097-4679(197210)28:4<523::AID-JCLP2270280422>3.0.CO;2-P
  27. Hochbaum GM. Strategies and Their Rationale for Changing People's Eating Habits. Journal of Nutrition Education 1981; 13(1): 59-65 https://doi.org/10.1016/S0022-3182(81)80012-X
  28. Naganine S, Suzuki S. Anthropometry and body composition of Japanese young man and women. Human Biology 1964; 36: 8-15