The Role of Intangible Assets on the Valuation of IPO shares

신규공모주의 가치평가와 무형자산의 역할

  • Choi, Mun-Soo (School of Business and Economics, Soongsil University)
  • Published : 2003.06.30

Abstract

The purpose of this study is to empirically investigate the role of capitalized intangibles such as patents, copy rights and R&D and non-capitalized intangibles such as advertising expenses and labor-related expenses, which are considered to be important to generating future excess profits, on the valuation of IPO shares. This study examines 125 firms which went public during 1992 - 1998. The result suggests that advertising expenses do not have significant influence on the offer price and the market price of IPO shares. On the other hand, R&D and labor-related expenses play important role in determining the offer price and the market price of IPO shares. In case of capitalized intangible assets, they we important factors in determining the market price but not the of for price. This study suspects that the Securities and Exchange Law of the Korean Securities Exchange Commission potentially contribute to the result of no effect of capitalized intangibles (except R&D) on the offer price by underwriters. According to the Law, any intangible assets which are considered to be irrelevant to the valuation of IPO shares must be exclued. This is very ambiguous and potentially cause underwriters to exclude any intangibles difficult to measure their value. However the market considers capitalized intangibles to be important, as suggested by the result of this study. To reduce this valuation asymmetry, it is important to reveal detailed information regarding the valuation of assets, in particular, intangible assets to the public.

본 연구의 목적은 신규공개기업의 공모가격 결정 시 이미 자본화된 무형자산과 자본화되지는 않았으나 미래 초과수익의 창출과 관련이 있다고 생각되는 유사(類似)무형자산이 신규공개 기업의 공모주에 대한 공모가격 결정과 시장가격 형성에 있어 어떠한 역할을 하는지를 실증분석하는 것이다. 실증분석을 위해 1992년과 1998년에 걸쳐 신규공개를 한 거래소 시장의 125개 기업을 대상으로 연구를 시도하였다. 회귀분석결과, 광고비는 주간사회사나 발행회사가 공모가격 결정 시 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타나고 있으며 상장이후 공모주의 시장가격 형성에도 큰 영향을 미치지 못하는 것으로 나타나고 있다. 이에 비하여 연구개발비나 인적자원과 관련된 지출은 최종공모가격을 결정하는 데 중요한 역할을 하고 있으며 상장이후 시장가격 형성에도 유의한 영향을 미치는 것으로 나타나고 있다. 자본화된 무형자산의 경우 최종공모가격을 결정 시 거의 무시되는 것으로 나타나고 있으나 시장가격 형성 시에는 큰 역할을 하는 것으로 나타나고 있다. 영업권의 창출과 관련이 있는 초과수익의 경우, 공모가격 결정 시에는 유의하게 공모가격에 반영되기는 하나 상장이후 형성된 시장가격에 반영된 정도와 비교할 때 그 크기가 적은 것으로 본 연구의 실증분석 결과는 보여주고 있다.

Keywords