사회 감시자로서의 사진

Photography as a SuNeillant of the Society

  • 김형곤 (동명정보대학교 신문방송학과)
  • Kim, Hyung-Gon (Dept. of Mass Communication, Tongmyung Univ. of Information & Technology)
  • 발행 : 2003.02.10

초록

사진은 사회적으로 매우 중요한 커뮤니케이션 매체이다. 그렇지만 사진에 대한 사회과학적 관심은 그리 높지 않았다. 이 연구의 목적은 사진의 사회적 역할을 살펴보고, 그 중에서도 사진이 사람들을 감시하고, 기록하고, 분류하고, 통제하는 사회 감시자로서의 역할을 살펴보고자 하는 것이다. 사회 감시자로서 사진의 역할을 설명하기 위해 사진이 발명된 19세기 서구 사회를 중심으로 살펴보았고, 푸코가 언급한 판옵티콘, 규율적 기구 등에 대한 설명이 선행되었다. 이것은 권력에 의한 근대적 주체에 대한 지식의 생산이라는 관점에서 사진의 사회적 역할을 설명할 수 있게 하였다. 사회 감시자로서 사진의 역할은 사회의 표준적인 규범에서 벗어난 이들을 억압하고 통제하는 '억압적인 기능'과 체제 내에서의 사회적 성공을 소망하는 순응적인 개인을 만들어내는 '영예로운 기능'으로 구분해서 살펴볼 수 있었다. 그리고 사진의 이러한 역할은 현대 사회에서도 많은 시사점을 주는 것으로 나타났다. 24시간 우리 머리 위에서 우리를 관찰하고 있는 감시 카메라의 역할이 바로 그러할 것이다.

The main purpose of this study is to understand social role of the photography. The photography makes the people do not deviate from social discipline. In this meaning, the photography is a surveillant of the society. Especially, this study examines the social role of the photography at the European society in 19th century. In order to accomplish the above purpose of this study, the oppressive and honorific functions of photography are investigated. The result of this study is described as follows. First, the surveillance through photography extends its areas to everyday life of the people. Second, the development of technology releated to photographic image produces new types of surveillance. Third, the photography presents the images of model persons and the photography makes the people follow this images.

키워드