Speed Estimation by Applying Volume Weighted Average Methods in COSMOS

교통량 가중평균 방법을 적용한 COSMOS 속도 추정

  • 이상수 (아주대학교, 환경 도시공학부) ;
  • 이승환 (아주대학교, 환경 도시공학부) ;
  • 오영태 (아주대학교 환경 도시공학부) ;
  • 송성주 (아주대학교 건설교통공학과)
  • Published : 2003.06.01

Abstract

COSMOS(Cycle, Offset, Split Model for Seoul), a real-time traffic adaptive signal system. estimates queue lengths on each approach on the basis of arithmetic average spot speeds calculated on loop detectors installed at each of two adjacent lanes. In this paper, A new method, a traffic volume-weighted average method, was studied and compared with the existing arithmetic average method. It was found that the relationship between the ratio of volumes of two lanes and the difference of average speed of each lane has a linear form. With field data, The two methods were applied and the proposed method shows more stable and reasonable queue estimation results.

국내에서 사용되는 실시간 신호제어시스템은 각 차로별로 계산된 지점속도를 산술평균 모형을 적용하여 접근로의 속도로 추정하고, 이를 대기길이 추정 모형 과정에 중요 변수로 사용한다. 본 연구에서는 현재의 산술모형의 적정성을 검토하고 하나의 대안으로서 교통량 가중평균 모형을 제시하였다. 그리고 교통량 가중평균 모형과평균 개별차랑 지점속도의 이론적 관계를 해석하고, 이를 관계식으로 표현하였다. 제시된 관계식으로부터, 가중평균 모형은 각 차로의 교통량 이용비율과 평균속도 차이에 따라 산술평균과 선형적인 차이를 갖는 것을 파악하였다. 두 가지 모형에 대한 평가를 위하여 실시간 신호제어시스템으로 운영되는 한 개 교차로로부터 자료를 수집하여 각각 적용하였다. 분석 결과, 가중평균 모형이 현재의 산술평균 모형보다 현장 상황을 합리적이고 안정적으로 나타내는 대기 행렬 추정값을 제시하였다. 따라서 가중평균 모형을 실제 운영에 적용하는 것이 실시간 신호제어시스템의 기능적 안정성에 도움을 줄 수 있다고 판단된다.

Keywords