Journal of Korea Game Society (한국게임학회 논문지)
- Volume 2 Issue 2
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- Pages.52-59
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- 2002
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- 1598-4540(pISSN)
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- 2287-8211(eISSN)
Generating various NPCs Behavior using Inference of Stochastic Finite Automata
확률 유한오토마타의 추론을 이용한 다양한 NPC의 행동양식 생성에 관한 기법 연구
- Cho, Kyung-Eun (Division of Digital Media, Anyang University) ;
- Cho, Hyung-Je (Dept. of Multimedia, Dongguk University)
- Published : 2002.11.30
Abstract
This paper introduces FSM, statistical FSM and NFA that are used for assigning behaviors of NPCs in computer games. We propose a new method for remedy of the weakness of previous studies. We use the method of inferencing stochastic grammars to generate NPCs behaviors. Using this method we can generate a lot of MPCs or Computer Players behaviors automatically and the games will be more enjoyable.
이 논문에서는 FSM과 확률적 FSM, NFA 등이 게임에서 NPC의 행동 지정에 쓰인 방식을 소개하고, 기존 방법에서 확률적 FSM이나 NFA의 단점을 보완할 수 있는 새로운 확률적 FSM 방식을 제안한다. 즉, 확률 유한오토마타의 추론 방식을 이용하여 다양한 NPC나 컴퓨터 플레이어의 인성이나 특성을 자동적으로 게임에 반영하기 위한 방법을 제안한다. 이 방법으로 수 많은 게이머들의 인성이나 특성을 자동적으로 파악하여, 실제 게임에서 사용되는 NPC나 컴퓨터 플레이어에게 부여해 줄 수 있고, 또한 NPC들의 인성을 다양하게 부여함으로써 게임의 재미를 더 향상시킬 수가 있다.
Keywords
- Game AI;
- NPCs behavior;
- Inference of Stochastic Finite Automata;
- Finite state machine(FSM);
- NFA(Nondeterministic Finite Automata)